Stallbrud

Ja, det får jag verkligen kalla mig själv efter ett par intensiva dagar i stallet. Dock är det bara härligt att jobba hårt med hästarna, det brinner jag verkligen för. Sjiekste fick vila första dagen. Under fredagen tror jag pappa red ut honom en runda och visade honom omgivningarna. Det samma gällde lördagen och söndagen, då fick även jag rida Sjiekste. Han är känslig för hjälperna men mycket snäll och framåt. Hans steg kändes långa jämfört med Noras, det kändes som om man stod upp i en evighet i traven innan det var dags att sätta sig, ha-ha. Dock vande jag mig fort och "kom in i" själva ridsättet. Härlig häst! 
 
Igår red jag inte någon av hästarna. Nora hade tappat tre skor och jag har inte kunnat rida henne sedan Sjiekste kom. Så gårdagen i stallet bestod mest av mockning, putsning av träns, fixa mat och fortsätta sortera. Men det kan väl också vara skönt ibland?
 
Nora har bara blivit ryktad, friserad och gosad med de senaste dagarna. Idag hade vi dock tur, hovslagaren kunde komma redan idag och sko Nora så vi slapp vänta en vecka till. RIktigt skönt! Imorgon blir det nog uteritt med pappa och Sjiekste. Jag längtar!


För er som undrar hur Walewijc's Noortje (Noras riktiga namn) och Sjiekste uttalas då de båda är holländska namn så har jag gjort en liten beskrivning till er. Roa er gärna genom att testa att uttala namnen, det kan låta lite lustigt när vi svennar försöker oss på språk vi inte kan behärska till fullaste grad. Skämt åsido ;).
 
Walewijc's Noortje uttalas enligt mig "Vallevitch Nårtje" men enligt Google Translate "Valleväks Nootji"... Vilket ska man lita på? Jag antar att Google Translate har rätt då jag inte kan ett smack holländska.
 
Sjiekste då? Enligt både mig, de gamla ägarna och Google Translate (här snackar vi säkra källor!) är överrens om att det uttalas Tjixte men går även bra med Kexte med "tj"/"sch"-ljud. 
 
Jag hoppas att ni har lärt er något nytt nu, eller åtminstone försökt. Så mycket mer än så kan jag inte begära. Så jag antar att vi avrundar här, hejdå!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback