Det går framåt! Träningarna och annat aktuellt.

Hej på er! Idag avklarades hoppträning nummer två. Efter att jag för några veckor sem verkligen bestämde mig för att komma igång så har det gått väldigt bra. Den första hoppträningen på flera månader genomfördes i söndags. Den inleddes med massa markarbete - öppnor, övergångar, tempoväxlingar och annat lösgörande. Nora kändes en aning envis till en början men mjuknade ganska snabbt. Hon var ju ingen dröm på grund av bristande muskler och kondition, men hon kämpade på ändå! Jag var faktiskt nöjd med hennes prestation så dags. När vi sedan skulle hoppa så blev det lite kantigt, bogen tappades i svängarna utan staket och fokuset låg någon annanstans efter hårt markarbete. Detta ansåg (och anser) jag vara helt förlåtligt efter att Nora knappt gått överhuvudtaget under våren. Hon gjorde inte illa ifrån sig, men visade inte sin bästa sida, om man säger så.

I veckan kämpade jag på med två tuffa dressyrpass, samt unnade oss en mysig uteritt. Idag var det dags för träning igen. Vi började med markarbete igen. Tempoväxlingar, öppnor, övergångar - you named it. Övningarna som är ytterst nödvändiga att ha koll på för att kunna rida bra och korrekt - både på tävling och i vardagsarbetet. Jag hade till en början ingen bra känsla, tyvärr. Nora var envis och sprang ifrån uppgifterna, eller så säckade hon ihop. Öppnorna var oerhört svåra att genomföra idag, Nora gjorde allt för att slippa. Med lite hjälp så lossade det till sist. Sen, mina vänner, sen blev Nora helt underbar! Vi gjorde bl.a. en övning som gick ut på att jag skulle skritta och Jannica skulle säga "galoppera" när hon kände för det och då skulle Nora och jag fatta galopp direkt. Nora tycker verkligen om den typen av explosiva övningar och sköt iväg som ett spjut direkt. Härligt! Efter det tog vi oss igenom lite bomserier, som sedan blev hinder. Nora kändes så allert, fokuserad och lycklig! Hon var verkligen helt underbar i slutet och den tråkiga attityden hon hade i början av passet var som bortblåst. Andra hoppträningen på flera månader, på otroligt lång tid, och redan är hon så duktig! Självklart hoppade vi inga höjder idag. Känns löjligt att ens behöva förklara - ni vet ju att hon inte är igång, hoppades för andra gången på lääänge och vi var inte ute efter ett för ansträngande hopppass - det hade alltså inte varit snällt mot någon häst! Istället hoppades räcken , kryss och plank. Det låg på 75 centimer, busenkelt. Det kan man ju travhoppa så det var perfekt i ett så pass tidigt stadie i igångsättningen. 

Imorgon tror jag att jag kommer rida ut för att låta Nora sträcka ut och andas lite efter svettiga och intensiva ridpass de senaste dagarna. Snabba galopper är dessutom bra för hästens motivation och kondition! På tal om motivation, det mest uttjatade ordet på denna blogg, så planerar jag att skriva ett inlägg om det imorgon! Ett inlägg som jag själv hoppas kunna dra nytta av de dagar motivationen dalar lite. Det hoppas jag att mina trogna läsare, som trots allt finns kvar efter månaders uppehåll, kommer att uppskatta. Förresten så har jag en kort filmsnutt från dagens träning på tjugo sekunder. Det är inte värt att lägga upp va? Nej, det är bättre att jag filmar mycket på AW och klipper ihop en härlig sommarfilm av klipp filmade från marken med kamera och från hästryggen med GoPro! Jag längtar faktiskt efter AW, vilket jag inte gjorde för tre veckor sen, och det känns underbart. Jag älskar hästar och jag älskar att rida! Det är helt underbart att känna så och det gör mig så glad. Länge leve ridsporten. 


Med det avslutar jag detta inlägg. Ta hand om er och favorithästarna. Kram.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback