Ridpass planering 2: Lydnad

Hej på er! Det förra ridpass-planeringsinlägget blev väldigt uppskattat och jag som verkligen är intresserad av grundarbete, då jag håller på mycket med det, tänkte göra ett till inlägg där jag planerar ett ridpass. Detta ridpass är bra för alla men framförallt är det super för hästar som mina. Hästar som blir lite väl pigga och kör sitt eget race när bommar läggs fram. Det förra handlade om liksidighet, detta inlägg handlar om lydnad
 
Grundtanken är att man ska kunna reglera hästens steg och tempo vid markarbete med bommar och småhinder. Hästen ska inte bara rusa i sin egen takt utan vänta in ryttarens instruktioner, samt vara flexibel. Ridpasset kan även genomföras av er med hästar som saknar bjudning, men istället för att försöka korta upp hästen så ska ni då lägga fokus på att få fram hästen. Anpassa passet efter dig och din häst, men ha en grundtanke och plan att utgå från redan innan du hoppar upp.
 
Inför sånt här arbete har jag verkligen en favorituppvärmning. Efter att hästen joggats fram i skritt och trav så gör jag övergångar där hästen ska vara med på noterna. En pigg häst ska lära sig att vänta, medan en segare häst ska vakna till. Det finns olika varianter, t.ex. kan man trava för att sen trava långsammare och långsammare. Precis när hästen ska ta sitt första skrittsteg så trycker man på igen. Samma sak kan göras i galopp. Detta är bra för piggare hästar som gärna rusar och jag gör alltid denna övning på mina hoppträningar för att kunna reglera farten.
 
För en häst som behöver vara lite mer med på noterna och få lite fart så kan man göra övergångar från halt till trav eller galopp. T.ex. tio steg skritt, halt, tio steg galopp, sakta av, halt, och så börjar man om. Trots att Nora är pigg så gillar jag denna övning på henne med, hon lär sig att lyssna på bromsen och blir väldigt alert. Bestäm innan hur snabb reaktion du vill ha beroende på häst. En stressad häst kanske du bara vill gå från noll till femtio med, medan en seg häst skulle kunna accelerera från noll till typ åttiofem för att få en reaktion och vakenhet.
 
Efter några upprepningar brukar hästen vara med på noterna och reglerbar. När hästen behöver lösgöras lite innan så brukar jag avsluta min uppvärmning med öppnor i alla gångarter och sedan skritta lite innan nästa moment.
 
Övning 1: Cavalettibommar. Peder är väldigt beskrivande och pedagogisk i filmen, så kolla på den! Som ni förstår är principen att man ska kunna reglera hästen. Den ska kunna samlas upp, för att sedan längas, och tvärtom. 

Övning 2: Här rider Malin först över cavaletti som i förra övningen, men som ni ser läggs sedan hinder in. Hästen ska kunna balansera upp sig och hoppa hindret i galopp, komma ner till trav och sen galoppera igen. Avsaktningen är en bra lydnadsövning för den ivriga hästen medan det är bra för den segare att öva på att snabbt komma fram i en frisk galopp metrarna som är kvar till hindret efter serien. Anpassa efter hästen. Mer avsaktningar och volter för den pigga och starka, och mer fokus på att länga hästen och få igång den för den som saknar bjudning.

Härifrån hade jag fortsatt avancera. Vill man ha mer hoppning så kan man höja upp hinderna, kanske ta bort bommarna och ha som mål att komma ner till trav för den segare eller skritt/halt för den piggare mellan hinderna.
Att korta och länga galoppen på en linje är bra för alla hästar. Räkna stegen och var konsekvent, ge inte upp förrän hästen går på de antal steg du bestämt innan. Beroende på häst så krävs det olika mycket träning för resultat men i slutet av passet så ska målet vara att hästen är reglerbar, alert och vaken samt balanserad. 
 
Hör av er om ni testar detta eller det förra ridpasset. Glöm inte att kommentera vad ni tyckte i så fall. Själv har jag inte börjat med bommar i min igångsättning men längtar sönder till detta pass, precis såna övningar som är så bra för mig och min studsboll Nora! Sjiekste hade också behövt a lot av dessa, men som sagt - anpassa efter hästen så passar detta pass alla.

Erika

Jag ska absolut prova den uppvärmningen med min ponny som gärna drar. Tack för tipset! :D

2016-08-26 / 22:12:58
URL: http://monsterasryttarna.blogg.se
Julia Forsbacka

jag gör också alltid övergångar till tusen! Kommer inte ihåg vart jag har hört det, men någon har sagt att alltid göra motsatta till vad hästen vill för att få den kvick för hjälperna och igång. Typ en häst som vill galoppera när man travar, den ska man då göra övergångar till skritt tills den riktigt lyssnar. Brukar alltid tänka på det efter det. Vill hästen rusa sitter jag inte längre och bara gör halvkassa halvhalter utan tar då istället ner hästen till skritt och går sedan upp i trav igen - mycket mer effektivt.

2016-08-27 / 19:59:31
URL: http://forcebacka.blogg.se/
Nicole

Vilket bra tips!! Jätte bra inlägg

2016-08-28 / 11:25:07
URL: http://nouw.se/nicolees
Elin

Jättebra tips på övningar tycker jag! Är själv också väldigt förtjust i det här med övergångar efter ett visst antal steg, det ger ryttaren lite att tänka på också och man fokuserar på att räkna istället för att bli frustrerad på sin kanske lite halvloja nonchalanta häst i början av passet.

2016-08-28 / 14:47:51
URL: http://liveloveride.blogg.se
madeleine magnusson

Övergångar är något som jag värdesätter högt! Hästar som inte lyssnar hjälperna direkt ger mig lite smått panik, det är verkligen så otroligt viktigt! :)

2016-08-28 / 17:38:15
URL: http://theequestrian.blogg.se
Tilda

Grymma tips, du är verkligen duktig <3

2016-08-29 / 17:21:38
URL: http://nouw.com/tildaochmolly
Vanessa

Jättebra och intressant inlägg. Haha! Var tvungen att skriva de ;)

2016-08-30 / 15:39:25
URL: http://vanessaandersson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback