Veckoplanering v. 35

Snacka om kanonstart denna vecka! Peder Fredricson och "Allan" blev igår europamästare i hoppning. Det var en helt magisk stämning på Ullevi under finalen. Peder och H&M All In hade noll fel med sig in i veckans sista och avgörande omhoppning. På tredje sista hindret river de och jag tror hela stadion höll andan när ekipaget tog sig över de två sista hinderna. Sen brakade det loss och alla reste sig i ett jubel som fyllde hela Ullevi. Riktigt riktigt häftigt var det att vara på plats. Jag satt dessutom på bästa tänkbara platser och dagen blev en succé.
Förra veckan är jag otroligt nöjd med. Jag som ryttare var både noggrann och konsekvent, Nora arbetsvillig, glad, mjuk och framåt och vi som ekipage starka, sammansvetsade och motiverade. Denna veckan kommer tyvärr vara rätt hektisk så därför har vissa saker fått skjutas på tills nästa vecka, däribland hoppträningen och klippning av hästarna, men vi gör det bästa av de kommande ridpassen ändå!
 
M å n d a g - Idag vilade Nora efter att förra veckan avslutades med härliga uteritter. Välförtjänt och välbehövligt, hon har nog energi så det räcker och blir över.
 
T i s d a g - Markarbetespass med fokus på liksidighet och att ha hästen mellan yttertygeln och innerskänkeln. Målet är att bakbenen ska vara med, mjuk och lösgjord i överlinjen samt att Nora bär upp sig själv bra.
 
O n s d a g - Dressyrpass på stubbåker. Det är nämligen så att gården nu är omgivna av tre nyskördade stubbåkrar! Dressyr är varken min eller Noras favoritgren så för att göra det lite roligare och för att få mer yta så kommer jag rida på stubbåkern. Inspänningar på och mycket arbete på volt och serpentiner, samt skänkelvikningar och öppnor. Detta för att kunna hålla yttersidan utan att släppa ut ytterbogen eller fuska med bakbenen även när vi inte har något staket som stöd. Tror detta kommer vara supernyttigt för Nora! 
 
T o r s d a g - Markarbete igen. Antagligen lägger jag in lite studs eller cavalleti just för att träna styrka. Kommer värma upp med övergångar och tempoväxlingar för att få Nora med mig för att sen inte komma in för stort på bommarna och de eventuella hinderna.
 
F r e d a g - Konditionspass på stubbåker. Vi värmer upp och mjukar upp lite innan för att sen rida galoppintervaller som varvas med skrittpauser. Nyttigt, välbehövligt och roligt! Får hålla tummarna att jag kommer överleva detta pass haha.
 
L ö r d a g - Skritta ut på hårt underlag i lång och låg form. Kommer även skritta ut Sjiekste en runda efter att han blivit riden av sina medryttare under hela veckan.
 
S ö n d a g - Söndagen lämnar jag tom än så länge och får se vad som kommer behövas. Behövs mer lösgörande träning så kommer det läggas in där medan om hon är väldigt trött så kanske en uteritt kläms in. Sjiekste kommer få sig ett rejält dressyrpass för att lossa i sidorna och få aktiva bakben. 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback