Vad äter mina hästar?

 
bildkälla: Google.
Grovfoder: Båda mina hästar äter hö. Jag har provat på hösilage men tycker hö som har högre torrsubstans funkar bättre, särskilt Nora tycker också att vanligt hö är mycket godare. Vi köper hö av hög kvalité i småbal med analys för att hålla koll på hur vi ska dosera. Nora får just nu ca. 4,5 kilo hö om dagen vilket enligt veterinär är precis lagom då hon har lätt för att bli tjock. Sjiekste åt innan 8 kilo men behövde få mer hull så vi ökade till 9-10 kilo (successivt såklart) och det funkar utmärkt på honom nu när det inte finns bete i hagen. Hö får de mellan 4-6 gånger om dagen då desto fler utfodringar är desto bättre.
 
Vi fick lusern rekommenderat av veterinär till Sjiekste för att få upp honom i hull men jag har inte vågat börja använda det då vi köpte det i pelletsform för att slippa behöva hantera så stora volymer men eftersom Sjiekstes mage har varit så känslig efter koliken så har jag inte vågat. Hur ska jag introducera det? Ska jag blötlägga pelletsen? Ös in med tips!
 
Kraftfoder: Båda mina hästar äter Krafft Groov Protein vilket motsvarar gamla Krafft Groov 125. Det är ett lättsmält foder rikt på massa protein och nyttigheter som ger hästen långvarig energi. Det gör helt enkelt att mina hästar klarar normalt till hårt arbete och detta foder har även en tendens att "dämpa" lite av det heta vilket är väldigt bra på särskilt Sjiekste. Även Nora svarar super på detta foder och känns stark och energisk utan att koka över. Detta får de morgon och kväll. 
 
Saftfoder: Betfor är verkligen a must i mina hästars foderstater. Detta saftfoder håller igång magen, ingen av mina hästar har någonsin visat symtom på förstoppning, och ger snabb energi samt fin pälskvalité. Detta får de en gång om dagen och det är perfekt återhämtning efter krävande pass.
 
Tillskott: Sjiekste får 2dl rapsolja om dagen för extra fett och energi för hullet. Det har även gjort hans päls otroligt fin. Rapsolja finns även i kraftfodret så Nora behöver ingen extra dos. Mineralerna Nora och Sjiekste äter är Krafft Miner Blå. Har inget direkt att säga om mineralerna mer än att de kompletterar bra. En välsammansat foderstat kräver nästan aldrig vitaminer så det får de inte då deras hö har så högt näringsinnehåll likaså kraft- och saftfodret. På vårarna och under fällningsperioder får de dock B-vitamin. Jag har aldrig tyckt det hjälpt innan men det de fick i våras var hur bra som helst och kom ifrån Foran och heter Shy Feeder. B-vitamin får de inte under de andra årstiderna då det bara gör att de sätter tjockare päls. Bra för hästar som går ute mycket, inte rids så hårt och behöver päls men eftersom mina hålls i form så klipps de ändå. De får även lite äpplen eller morötter i kraftfodret men mest för smakens skull när vi har så otroligt mycket äpplen hemma. Upplever ingen som helst skillnad.
 
Mina foderstater har jag inte själv pysslat ihop utan de är framtagna av tränare, veterinären och andra kunniga och fungerar hur bra som helst. Vad äter era hästar?

Erika

Min ponny går på Hippo Grow och något kilo hö om dagen. De har fortfarande ett väldigt stort bete och behöver därför inte så mycket extrahö än! :)

2016-11-06 / 09:26:20
URL: http://monsterasryttarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback