Var är vi nu?

I detta inlägg berättade jag om min igångsättningsplan med Nora. Efter småskador och försiktighet från min sida så skulle jag tippa på att vi ligger 2-3 veckor efter i planeringen. Jag känner dock ingen stress över detta, för nu har jag fått det bekräftat att Nora är fräsch (se inlägget under detta) och jag kan nu fortsätta framåt med en bra och trygg känsla.
 
Nora vaccinerades i måndags och har innan detta inte heller gått så hårt p.g.a. att jag ville avvakta lite innan veterinär sa att benet såg ut att ha läkt som det skulle. Därför tar jag tillfället i akt och kommer fram tills måndag köra styrketräning i skritt. Vill inte att hon ska svettas efter att hon vaccinerats så vi skrittar bara, men jobbar ordentligt med fokus på liksidighet och bra bärande bakben.
 
Nora har en fin grundmuskulatur att jobba utifrån och har orken att bära sig ordentligt i både skritt och trav. I september kommer jag fokusera på att stärka hennes kondition. Nu de första två veckorna tänkte jag rida mycket galoppintervaller för att stegvis kräva mer arbete i galoppen. Nora har en väldigt frisk galopp och tycker det är kul att springa, men det gör också att det blir svårare att samla upp henne och få henne att korta galoppen, så mycket tempoväxlingar och mer krävande arbete kommer läggas in allt eftersom.
 
Mot septembers mitt kommer jag även lägga in mer bomarbete. Cavalletti, galoppbommar och andra markbommar får inte bara Nora att tycka markarbetet är tio gånger roligare utan är även bra sätt att få kontroll över steget och få kvicka ben och alerta hästar. Travbommar tänkte jag lägga in redan nästa vecka, medan galoppbommar och liknande får ha sin start när vi har lite mer kondition i bagaget. 
 
Det känns riktigt bra, för redan i början av oktober kommer Nora börja hoppas igen. Ser galet mycket framemot det, och har då en riktigt bra grund för att därefter avancera. Spännande! Hoppas på att komma ut på minst två-tre tävlingar innan årsskiftet. Vad är era planer inför hösten?

Anonym

Oj, vilken plan! Hoppas allt går som det ska och att hösten blir som planerat! :)

2016-09-01 / 20:46:14
URL: http://monsterasryttarna.blogg.se
Vanessa

Jag ska också lägga mycket fokus på konditionen. Som det är nu måste jag jobba på ordentligt och väldigt länge för att få en samlad och ordentlig galopp. Vi brukar vara ute och galoppera mycket, men jag antar att det inte har vart tillräckligt för att köra igång ordentligt nu igen efter sommarvilan. Vi får ut och galoppera ännu mer så vi kan öka svårigheterna successivt inne på banan igen!

2016-09-01 / 20:49:33
URL: http://vanessaandersson.se
Tuva Björnwall

åh ni är så himla fin tillsammans!!

2016-09-02 / 13:08:15
URL: http://nouw.com/tuvabjornwall

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback