Tre dagar - tre ridpass

 
M å n d a g - I måndags red jag ett riktigt lösgörande pass. Uppvärmningen bestod av övergångar och tempoväxlingar som Nora svarade bra på. Detta följdes sedan upp av lösgörande serpentiner, volter och åttor. Nora var något stelare detta pass än vad hon varit nu senare i veckan men i slutet gick hon riktigt fint och då valde jag att låta henne sträcka ut och sen skritta ut en runda. Det var också otroligt varmt vilket gjorde att hon inte var lika framåt som hon brukar, men trots det presterade hon och jobbade sig igenom detta tuffa pass.♥
 
T i s d a g - Denna dag bjöd på tjugofem (!) grader, torr luft och rejält med blåst. Det var mindre trevligt i hettan nere på ridbanan och passet blev nog det sämsta i år om jag ska passa på och vara lite dramatisk. Nora var den exakta motsatsen till vad hon brukar. Hennes glada, pigga, alerta och arbetsvilliga personlighet byttes drastiskt ut mot en seg och slö häst som jag inte alls kände igen. Hon verkligen masade sig fram och var stel och tradig. Efter  en halvtimme i värmen bestämde jag mig för att det inte var värt att ta fajten idag. Jag begav mig hemmåt, spolade av Nora och laddade om inför dagens pass. ♥
 
O n s d a g - Imorse kompenserade Nora verkligen upp gårdagens misslyckade ridpass. Det var betydligt svalare idag, jag bytte till ett mildare bett och red iväg med ny energi. Inledde passet med att rida ut en 20-30 minuters runda där jag värmde upp i skritt och trav. Joggade först fram för att sen följa upp med skänkelvikningar, tempoväxlingar och halvhalter för att känna att jag hade henne med mig. Jag gillar ofta att värma upp med övergångar för att se till att vi är vakna och alerta men idag var Nora lite för pigg för det så jag nöjde mig med att öka och minska tempot istället för att byta gångart helt. 
 
Väl inne på ridbanan red jag mycket utan stigbyglar för att träna min egen sits och styrka och red på stora volter där jag tvingade ut Nora på sin yttersida. Jag minskade volterna succesivt för att jobba med Noras balans samt hålla henne på ytter och det skötte hon galant. En riktig stjärna! Följde upp med serpentinbågar där jag även vävde in volter i varje båge och jobbade för att få Nora liksidig och stark. Hon ska snabbt kunna rakrikta sig för att sedan böja sig åt andra hållet. Frisk galopp för att sträcka ut och sedan red jag mycket på åttor i alla gångarter där jag ökade och minskade steget samt gjorde några galoppombyten. Nöjd och svettig ponny skrittades av på hårt underlag innan vi begav oss hemmåt. Är så nöjd med dagen. Hon jobbade verkligen så fint med bakbenen och hela överlinjen, pinnade på framåt och var mjuk och liksidig. ♥


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback