Dessa ska användas!

Övning 1- bra för rytm och bra för ryttare som har en tendens att bromsa lite mycket i hoppningen!
Övning 2- bra för "come back" för hästar som vilat. Även bra för pigga hästar och bromsande ryttare (haha denna måste jag och Nora göra! Haha det är såå vi = ponnyn tycker det är skitkul och skenar rundor medan ryttaren, jag ;), bromsar och försöker att sitta kvar!)
 
Övning 3- Bra uppvärmning inför hopppass tycker jag, stärker kommunikationen och väldigt lösgörande. Den går att anpassa efter om hästen är springig, eller om man har unghäst, osv. 

Övning 4- Stärkande för både häst och ryttare då det krävs mycket för att få den bra. Dock så är den avancerad och rekommenderas ej för unghästar, passar bra till tävlingshästar som kanske haft ett litet uppehåll från träningen enligt B-hopptränaren Mia Grane. Håll inte på för länge heller då hästarna får mjölksyra. Mitt tips om man inte gör den i ridhus och kanske inte har tillräckligt med plats är att bara ha 2 hinder upphöjda eller om man vill förenkla den en aning så kan bommarna ligga på marken.
Övning 5- Denna övningen går att variera och kan räknas som både markarbetesträning och omhoppningssvängsträning (långt ord). Det är en klassiker som jag testat på träning (eller så var det någon annan liknande?) som är väldigt bra på många sätt. Den är enkel men också enkel att höja ribban på :).
Detta var övningarna för tillfället, kommer kanske fylla på med fler efterhand! Tyckte du övningarna var bra så rekommenderar jag dig till att kolla på Hippsons hemsida, där finns massvis med olika svårighetsgrader och inriktningar, have fun :). Några av dessa ska jag göra i helgen och under nästa vecka.
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback