Frustrerad häst och sårskador

Aktuellt  /  13  Kommentarer
Nora har inom loppet av fyra dagar lyckats få två sår på samma ben. Jag antar att mycket beror på hennes överskottsenergi som hon samlat på sig när jag har varit iväg och bara longerats istället för att ha jobbats tills hon varit nöjd och trött. Hon är en sån ponny, rids hon inte hårt så blir hon frustrerad och kokar antingen över i huvudet eller springer rundor och leker i hagen.
 
Faktum är att hon faktiskt har sprungit och brallat massa i hagen de senaste dagarna. Att hon bara fått två småsår är ett under! Det ena försvann bokstavligen dagen efter, det var bara ett skrapsår på 0,5 cm men såg längre ut vid första anblick då blodet runnit nån centimeter. Det reagerade hon inte alls på. Igår hade hon ett nytt sår på benet men lite högre upp.
 
Det var lite större så hon tyckte inte alls om när man rörde vid det, men runtom var det inga problem och hon var inte svullen. Lindade det så det inte skulle svälla över natten och tittade på det imorse. Hon tycker fortfarande inte om när man rör såret men är varken svullen eller varm runtom. Hon är lindad båda bak i hagen idag så att hon inte riskerar att slå upp det. Ont verkar hon inte ha, faktum är att hon galopperade ut i hagen idag utan att visa något tecken på smärta. 
 
Tänkte ta det lugnt med henne idag och bara longera med inspänningar. Hon är ju en pigg ponny så under longeringen tenderar hon att bli uttråkad. Ett tips till alla er med såna hästar är att hela tiden aktivera hästen. Låt den få tänka och vara vaken på dina hjälper! Jag gjorde övergångar från skritt till trav men hjälp av bara rösten och det tyckte hon var så kul att hon for iväg i galopp flera gånger. Gjorde även tempoväxlingar, allt ifrån väldigt långsam trav till en lång och luftig i bra tempo. 
Imorgon ska jag skritta ut bara för att känna lite extra, och är allt bra till måndag så kommer jag rida igenom henne på ridbanan - det behöver hon verkligen! Härligt med en häst som tycker det är så kul med arbete. Så förrutom de små såren som oroar hästarnas sjukt mesiga ägare som behandlar dem som porslin (läs: jag) så är allt toppen! Har varit lite off då jag inte haft något att berätta om hästarna utan endast "åsiktsinlägg" och liknande och vill inte ha det allt för tätt mellan dessa.
 
Förresten! Jag tänkte köra igång med dagens fråga igen. Så läser du denna meningen nu och undrar någonting så får du jättegärna ställa en fråga så kommer jag svara på den i nästa inlägg. Kraaam

Igångsättningsplan Walewijc's Noortje

Aktuellt  /  9  Kommentarer
Som jag har skrivit i tidigare inlägg så börjar jag om från noll med min ponny Nora då jag vill bygga henne från grunden för att få en stark och hållbar ponny. Därför har jag gjort en igångsättningsplan för att få igångsättningen rullande mot ett mål. Varje ridpass ska ha en tanke bakom och planeringen ska brytas ner i veckor och sedan i dagar. I detta inlägg tänkte jag visa er helheten av min planering. Här skriver jag inte veckomål eller dagsplanering, det får ni följa i bloggen ändå och jag hade inte planerat att skriva en bibel.
 
Vill ni läsa om hur man sätter upp mål och planerar för att nå sina mål klicka här. Garanterar er ett galet läsvärt inlägg!
 
Här är min planering i grova drag:
 
Mål: Mitt mål är att jag och Nora som ekipage ska vara tävlingsredo till den tioende september.
 
Var står vi i förhållande till målet? Just nu är vi en ganska bra bit ifrån målet men har en fin grund. Vi har inte börjat hoppa och har ingen vidare kondition men vi har en bra grund och muskulatur att jobba utifrån. Målet innebär inte bara fysisk styrka och kondition, utan även sammansvetsning och samarbete i en hoppbana.
 
Vilka förutsättningar har vi? Tack vare min grundarbete har vi fantastiskt bra förutsättningar! Nora är samarbetsvillig och bjuder enda från bakbenen. Jag själv känner mig god till mods och vi båda ser framemot vad vår motivation kommer ta oss! Dessutom har jag goda träningsmöjligheter och tillgång till kunniga och framgångsrika tränare. Mer om förutsättningar och dess vikt här.
 
Vad behöver vi mer av? - Vi behöver fortsätta bygga muskler och bättra konditionen. Nora är också väldigt svag i vänster så vi behöver mer liksidighet i hennes muskulatur, får rida passet i inlägget nedan så ofta som möjligt;). Sedan behöver vi börja hoppa igen och få sammansvetsning på det planet. Förhoppningsvis resulterar det i att mitt självförtroende som ryttare stärks (det är mitt största hinder) så vi kan fortsätta utvecklas därifrån. 
 
Hur ska vi göra för att få mer av detta? - Muskler och liksidighet bygger vi med grundarbetet jag håller på med nu. Har mycket att tacka Pether Markne för! Kondition kommer som en bonus men den tränar vi även genom många, långa trav, skritt och galoppdistanser. Snart får vi stubbåker, då blir det mycket galopparbete! Hoppningen tänkte jag börja med i augusti och som ett resultat av allt arbete och min fantastiska tränare så kommer självförtroendet som en bonus. Can't wait!

Ridpass planering: Liksidighet

Aktuellt  /  4  Kommentarer
Något jag haft problem med innan är att Nora har varit väldigt ojämn. Alltså - att hon varit prima ballerina i vänster varv och stel och tradig i höger. Vi tog hjälp av en kiropraktor och mycket riktigt hade hon en låsning. Jag började jobba upp Noras svaga sida så att hon var väldigt jämn ett bra tag. Nu på senare tid så har hon dock bytt sida, nu går höger prima ballerina och vänster är sneppet svagare.
 
Det jag gör för att jämna ut henne är att jag försöker jobba mer i vänster varv i, ja, i princip alla övningar. Gör jag tre stora serpentiner så är två av dem vänster varv, och jag jobbar mer och längre i vänster varv just för att jämna ut henne. Rider man lika mycket i varje så fortsätter ju oliksidigheten. 
 
Jag tränar som sagt på detta i princip varje dag men jag tänkte ägna ett helt ridpass till detta inom den närmsta tiden. Fokuset ligger på en lättare form av styrketräning av häst, givetvis med fokus på att jämna ut sidorna.
 
Jag börjar med uppvärmning. Jag brukar anpassa min uppvärmning efter arbetet jag ska utföra. Ska jag hoppa så försöker jag bara göra Nora alert och vaken på hjälperna. Inför ett pass med styrketräning så brukar jag värma upp i skritt, trav och galopp där jag först låter Nora sträcka ut för att sen lösgöra henne en aning så att hon är mjuk och redo för arbete. Ett bra tips är att göra öppnor, det både stärker och lösgör. Likaså skänkelvikningar, men anpassa antalet och intensiteten efter er form.
 
Hippson har fruktansvärt bra övningar och jag har hittat tre stycken mycket simpla för liksidighet. Jag tänkte att  mitt ridpass skulle utgå från dessa tre övningar och eftersom de är så pass lätta så är det något de flesta av er kan testa på där hemma!
 
1. 
(klicka på bilden för att komma till övningen)
Jag tänkte väva in denna övning lite i min uppvärmning. Som ni ser så rider man i en åtta mellan två bommar för att verkligen få koll på hästens sidor. En liksidig häst ska kunna gå både inåt- och utåtställd på volt i båda varven. Vet du inte riktigt vilken sida som är den svaga, testa dig då fram. Hästar tenderar att falla inåt och tappa stödet på ytter lite i de varvet som är svårast. Denna åttan kan man rida i i både skritt, trav och galopp men eftersom Nora är under igångsättning från grunden så kommer jag hålla mig till skritt och trav för att inte trötta ut henne med galoppombyten.
 
Man kommer verkligen märka vilket varv som är det svagare och är det stor skillnad så kan man t.ex. rida fyra varv i det svåra varvet innan man rider över till nästa volt där man kanske bara rider två varv. Anpassa efter hästens form!
 
2. 
 
(klicka på bilden för att komma till övningen)
Denna övning tänkte jag sedan gå över till. Den påminner om den första övningen men denna gången rider man i tre volter och rider även över bommar. Syftet med denna övning är detsamma som ovan - få koll på sidorna. Här är inte tanken att man byter volt efter varje varv, utan man kan börja med fyra varv på varje volt. Volten i mitten ska ridas i det lätta varvet, så man gör mest arbete i det svåra då man byter varv vid byte av volt. Så i Noras fall: fyra varv trav på volt över bom i vänster, byte till höger (samma sak där), och sen byte till vänster igen där man rider fyra varv över bommen för att sedan trava på rakt spår.
 
Övningen kan göras i båda skritt, trav och galopp. Jag ser framemot att göra den i galopp och vill man avancera så kan man göra den i förvänd galopp fast utan mittenvolten. Nora är dock inte stark nog för detta än så jag kommer börja med skritt och trav.
 
3.
(klicka på bilden för att komma till övningen)
Avslutningsvis innan avtravning tänkte jag göra ovanstående övning. Blir hästen trött emellan övningarna så kan man ta en trav och/eller skrittpaus på rakt spår. Jag kommer hålla mig till de två första övningarna i nån vecka till nu för att spara på Noras energi, men sen kommer jag även använda denna. Denna rids också i alla gångarter med byte över bommen. Samma sak här, tänk på att rida två till fyra varv i det svåra varvet och ett-två i det lätta beroende på hur oliksidig hästen är. Se till att den bär upp sig och inte faller inåt i något varv.
 
Lycka till! Utvärdering kommer när jag testat passet. Jag trivs med att använda bommar i markarbetet, och det brukar även göra att Nora tycker det är roligare så jag ser framemot att testa detta. Är det någon av er som rider detta pass så får ni jättegärna skriva vad ni tyckte i en kommentar eller länka till er blogg om ni utvärderat passet där.
 
Vill ni ha fler sådana här inlägg med fokus på något speciellt? Att lösgöra hästen? Få hästen alert och vaken? Fokus på bjudning? Reglera steget? Kommentera era förslag! Jag har tränat för skickliga tränare (allt ifrån ridskolelärare, till Grand prix ryttare och elitryttare) och har en hel del övningar memorerade och uppskrivna. Både från tränare, hästtidningar, Hippson, andra bloggar med flera. Jag tycker det är viktigt att planera och strukturera upp ridpasset innan man rider för att sedan anpassa det efter dagsformen.
 
Så ös in med förslag om ni vill ta del av lite nya och spännande övningar som ni kanske inte provat förut istället för att trötta ut er med gamla vanliga. Jag älskar själv att läsa sådana här inlägg och lära mig nya övningar.