Vad har hänt med Nora?

I söndags så skrev jag ett inlägg där jag skrev att "Allt kommer ordna sig. Allt kommer bli bra" som fått lite delade reaktioner och jag tänkte nu förklara vad som hänt. Det är inget allvarligt så ni kan andas ut, men jag tänkte ändå förklara vad som "hänt". Obeservera att detta är tidsinställt :).
~~~
Det hela började för några veckor sen när Nora helt plötsligt vägrade fatta rätt galopp på en träning. Jag trodde först att det var för att hon bråkade för att det var jobbigt. Vi tänkte inte så mycket mer på det men sen så fortsatt det. Det tog ibland upp till 35 minuter att få henne att fatta rätt galopp. Några gånger så var det ju småsaker som att hon var kissnödig etc. som gjorde att hon blev tjurig, men även när allt varit som vanligt så var hon envis och tjurig.
 
Förra veckan så var det som värst. Jag kämpade i en timme utan resultat. Hon vägrade fatta rätt galopp. Hela hon kändes svår och jobbig. Inte alls sådär lycklig till att få galoppera och sånt som hon brukar. Om jag ens fick upp henne i rätt galopp i högervarvet så ville hon inget hellre än att sakta av. Dvs inte alls likt henne.
 
En gång när svetten rann kring mig och Nora var helt hemsk så saktade jag av och red fram till pappa och sa "Hon är stel, vi måste ta hit en kiropraktor". Pappa tyckte vi först skulle kolla med Elin (min tränare) så det gjorde vi. Elin uppfattade samma sak som jag när jag red. Det var som att något tog emot. Hon verkar inte halt, utan alla  tre trodde att det rörde sig kring en låsning i t.ex. ryggen. Extra troligt nu när hon dessutom är överviktig. Vi har hursomhelst beställt tid hos kiropraktorn. Nora vilar också nu (nu för er) när jag är iväg i två veckor och vi ska kolla upp henne.
 
Nora är en ganska kinkig häst. När hon har haft en hovböld, så har hon haltat som om det var en allvarlig skada. När det är små saker så beter hon sig som om det är värre då hon är känslig. Hade detta då varit allvarligt så hade hon inte betett som som hon gör, utan myycket värre. Det enda vi märkt är att hon varit grinig och motvillig till högergaloppen, och eftersom hon är känslig så kanske det bara är en liten låsning. Hade det varit allvarligare så kan jag lova att Nora betett sig som om hon varit dödligt sjuk. För det är sån hon är, hon visar om minsta lilla är fel. Vi har allt under kontroll och INGEN av oss tror att det är farligt då hon beter sig helt som vanligt annars förutom motvillighet till högergaloppen. Inget annat. 
 
Jag har tagit bort möjligheten att kommentera på detta inlägget då jag inte vill få påhopp från er som inte förstår. Nora har alltid varit lite envis, och testat. Varit helt frisk när hon stannat på hinder som en GALNING trots att hon älskar att hoppa. Hon testar fortfarande trots att jag i höst ägt henne i 3 år. Men denna gången så har jag känt skillnad. I början kändes det som bråk, men nu tror vi att det rör sig kring en låsning. Anyway vi har det under kontroll, kunniga människor kring oss, och när ni läser detta så har vi säkerligen fått tid hos kiropraktorn. 
 
Fortsättning följer när vi har kollat upp henne! :)
 
Men kom ihåg. JAG känner MIN häst, jag vet att det inte är allvarligt för hon är verkligen kinkig. Det kan vara en liten låsning som gjort henne så här, för hade det varit lite allvarligare så hade hon betett sig som om hon höll på att gå under. Hon är känslig och visar direkt när något är på tok. Det är inga allvarliga fel med Nora. Punkt slut.
 
Hur blir det med AW sporthorses då? Ja det får vi se beroende på hur Nora mår. Även om det bara är en liten låsning så måste vi ju hinna få igång henne, vilket blir en utmaning. Vi får se helt enkelt...
Trackback