Hur jag putsar mina stövlar

Tänkte steg för steg berätta hur jag fixar mina läderstövlar! Det är min pappa som har lärt mig, han är gammal militär ;).
 
1. Först så torkar jag av stövlarna med en trasa eller så borstar jag av de, beroende på vad smutset är. Är det bara lite damm så borstar jag av det, men är det lerskvätt så torkar jag av de med en fuktig trasa. Fuktig, inte dränkt! ;)
 
2. När stövlarna är helt rena så arbetar jag in skokräm i samma färg som stövlarna över nästan hela med en såkallad applikator. Jag undviker de bruna detaljerna (mina stövlar är svarta) och textilen vid dragkedja då skokräm inte går att tvätta bort. När stövelarna har blivit matta så vet jag att jag är klar med det steget.
 
3. Efter det så tar jag en putsborste och gnuggar över hela stöveln, man ska gnugga snabbt, så att det nästan bränner i lädret ;). När det blir varmt så blir det också glansigt.Den masserar in skokrämen samtidigt som den tar bort överflöd.
 
4. Nu tar jag en nylonstrumpa och polerar stöveln. Nu kommer glansen på riktigt då det återigen blir varmt! När jag är klar så lägger i stövelknäcktar i varje stövelskaft och beundrar mitt verk :D.
 
Resultat: Mina stövlar blev blankare än när jag köpte de, heeeelt sjukt vad snygga de blev! Tack för tipset papi ;). Tänk er stövlarna nedan, fast ta glansen x 1000 så fattar ni :D. 

Emma

Sv; Jo visst är han! ;)

2013-05-19 / 18:35:35
URL: http://ponnytok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback