Nya kvalregler ponny-SM

Ursäkta för förseningen!
Jag tror inte att det är många hoppryttare som har missat att det nu är nya kvalregler i SM och att bedömning stil har införts, "en mer korrekt benämning är inverkansridning" säger Svenska ridsportsförbundet. I detta inlägg så tänkte jag dela med mig av mina åsikter och vad jag egentligen tycker om detta.
 
Låt oss börja med kvalreglerna. Nu krävs inte längre nollor i MSV:A, vilket gör att det blir enklare att kvala in. Detta leder ju självfallet till att fler kvalar in och kan starta SM. Enklare, kul för många, men för eliten som fightas på MSV:A... hur känns det för dem? Jag tror att många känner att det blir "för enkelt". SM ska ju bestå av de bästa i Sverige och har man då två felfria rundor i MSV:B så visst, man är duktig, men inte bäst. Förstår ni hur jag resonerar? Samtidigt så kommer det ju SM fortfarande innefatta MSV:A, så har man inte startat det i innan så finns det en stor chans för en chock när man går in på banan. Jag kan inte påstå att SM är det rätta stället att debutera MSV:A på ;). Så hur som helst, det blir enklare, men roligt att fler kan kvala in! Men då ansvarar man ju självklart själv för att vara redo. Känner mig ändå ganska neutral i denna fråga, lutar liksom mot båda hållen.
Vad tycker jag om stilbedömningen då? Det var inget som jag först brydde mig om, men efter att ha läst på Svenska ridsportsförbundets hemsida så känner jag mig faktiskt för ifall någon skulle fråga. Man ser allt för ofta ryttare rent ut sagt flänga omkring på sina hästar på SM. Med stilbedömning så blir det svårare (för att komplettera de enklare kvalreglerna, kanske?) och SVRF säger att det är för att "de svenska mästarna ska vara bra på allt, kompletta ryttare." Nu kan man alltså inte längre gasa på i hundranittio på världens snällaste ponnysar som kastar sig över hindrerna, nej nu läggs det mer belastning vid takt, rytm och följsamhet. Bättre villkor för våra duktiga ponnysar och bra att komplettera kvalreglerna med.
 
Bra regler, Svenska Ridsportsförbundet!
Vad tycker mina läsare om detta? Ös in med kommentarer med era åsikter eller länkar till relaterade inlägg på din blogg.
Kram 

Vera

Håller helt med dig!! Har nästan bara tävllat stilhoppning p.g.a att jag vet att jag inte kan vinna mot dom som hetsar sina ponnyer att ta svängar som inte ens borde gå!

Då käns det bättre att bli plac i stil för att man rider sin ponny på ett harmoniskt och bra sätt!

Kram

2014-02-20 / 12:57:04
URL: http://vera.weride.se
elsa

Håller med dig, jag ser inte riktigt grejen med att kvala till SM när man inte har startat klassen som sedan finns med på SM, där tycker jag hoppningen har en del att lära från fälttävlan. Innan du startar sm ska du ha ridit minst två godkända i den klassen sm går i, dessutom ska du ha startat flera av en klass ner året innan, det blir på så sätt en försäkring om att man är redo att genomföra ett sm. Sen det med stil tycker jag är ett stort framsteg för ridsporten! Jag har skrivit ett inlägg om det här: http://publishme.se/eventingbyelsa.blogg.se/entry/52a36201ddf2b365db10e73b

2014-02-20 / 19:35:58
URL: http://eventingbyelsa.blogg.se
Elsa

Sv: Jo precis, vet vad du menar ;) Ojdå, tänkte inte på det men här är den i alla fall ;) http://eventingbyelsa.blogg.se/2013/december/stilbedomning-pa-ponny-sm.html#comment

2014-02-21 / 10:53:54
URL: http://eventingbyelsa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback