Kommentarshetsen

Glad påsk hörni! Här har vi haft strålande sol och klarblå himmel hela dagen, helt fantastiskt. I detta inlägg så ska jag försöka sätta ord på en reflektion som har svävat runt i mitt huvud de senaste dagarna. Jag ska försöka att inte sväva ut allt för mycket, utan begränsa mig, men det är svårt när tankarna är svåra att konkretisera.
 
Sen jag återvände till bloggvärlden efter min bloggpaus så har jag upplevt ett helt nytt klimat. Eller klimat är kanske fel ord, snarare system. Systemet är otroligt enkelt, kommenterar du på någons blogg, så får du en kommentar tillbaka. Visst låter det bra? Slänger man in en kommentar så får man själv några fina ord skrivna på sin blogg. Men hur genuint är det egentligen?
 
Jag förstår att kommentarer är jätteroligt, men någonstans på vägen så förlorar kommentarerna dess värde när man nästan tvingat på läsaren att skriva kommentaren genom att kommentera så mycket som möjligt på deras blogg. Det är ett sätt att hjälpa varandra, men hur äkta är det? Ska man inte ha läsare som läser för att de tycker det är roligt, och slänger in en kommentar när de känner för det? Att man får en kommentar efter att man själv kommenterat sju, åtta, nio inlägg från den personens blogg är inte så konstigt, men vad betyder då den kommentaren? Vad betyder de tio extra läsarna för att du har varit inne och kommenterat på de tio bloggarna för att själv dra publik till din blogg? "Grattis, här får du inte ett kvitto på en bra blogg, utan på att du kommenterade snällt på min blogg."
 
Det är inget fel med att stötta, tvärtom vet nog alla bloggare hur glad man blir av några rader snälla ord, men många av oss förväntar sig, tyvärr, alltid något tillbaka. De dagar jag inte svarade på mina kommentarer p.g.a. jobb så minskade antalet kommentarer drastiskt, för det är inte längre intressant att kommentera om man inte får något tillbaka. Hur många av mina läsare vill genuint skicka in en kommentar för att glädja mig eller för att dela sin åsikt utan att bry sig om jag skriver något snällt tillbaka på ditt senaste inlägg eller inte?
 
Vi, ja vi, inte ni, fjäskar på varandras inlägg och glädjs av nya läsare när vi egentligen släpat hit dem och nästan tvingar dem att kommentera något, för annars kommenterar vi inte fler av deras inlägg. Jag förstår att man vill hjälpas åt, men är inte inläggen värda att läsa och kommentera av nån annan anledning än att det gynnar din blogg, hur trogna läsare har man då? Och hur duktig är man då som skribent?
Kommentarerna man får blir nästan något man själv skrivit ihop. Två kommentarer på en annan blogg så får du en tillbaka, varför inte börja skriva kommentarer till dig själv direkt istället? Det är samma nivå av genuinitet som många kommentarer jag får. Det är inte heller hållbart för mig att svara på 20 kommentarer om dagen varje dag, men när jag inte svarar så är det kanske bara fem kommentarer dagen efter.
 
Vad är egentligen värst, få men äkta kommentarer, eller många kommentarer som man indirekt skrivit och skrapat ihop själv? 
 
Observera att detta endast är mina egna tankar och reflektioner, inget i texten är riktad mot någon specifik och era egna åsikter kring detta är varmt välkomna bland kommentarerna.

Karoline

Jag bara ÄLSKAR det här inlägget! Du satte fingret på det jag också har funderat på ett tag :)

Jag tycker även att det märks väldigt tydligt vilka som faktiskt läser igenom ens inlägg, de personerna (som du) ger en feedback på det man skrivit och det är så jäkla roligt.

Jag läser alltid igenom de inlägg jag kommenterar på, känns så hemskt att bara skriva "fin bild" eller "tjena har du haft en bra dag". Då har man inget intresse av vad den andre skriver och det känns så oärligt.

Sen har jag just nu personligen svårt för att komma ihåg lång text som jag läst och därför kan det ibland bli att jag skickar två kommentarer när jag ser en sak jag verkligen missat.

Nu på slutet för jag iväg, men än en gång... bra skrivet!

2016-03-27 / 01:12:09
URL: http://karoline.me
Emelie Andersson

Så himla bra inlägg och det är väldigt mycket som du har skrivit som stämmer, tyvärr. Jag hoppas verkligen inte att någon tar mig som sån. För jag själv känner att jag aldrig förvänta mig något tillbaka. Jag kommenterar de inlägg som jag är intresserade av eller vill lägga en egen åsikt i. Man blir alltid glad när man får en igenomtänkt kommentar! :) grymt inlägg verkligen!

2016-03-27 / 11:32:49
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
zuzanna

Riktigt bra skrivet! Jag själv brukar alltid läsa igenom de inlägg som jag läser, då kan man kommentera mer personligt! Och faktiskt visar intresse för inlägget :) Hatar bloggare som kommenterar något på min blogg, och så ser man samma kommentar på 30 andra bloggar från exakt samma bloggare hahah ;D

Ha en bra söndag! :)

2016-03-27 / 11:49:40
URL: http://nouw.com/zuzanna
Tuva Björnwall

håller verkligen med dig!! jag läser alltid igenom inlägget jag kommenterar så att det verkligen blir en ärlig kommentar! :)

2016-03-27 / 17:02:52
URL: http://nouw.com/tuvabjornwall

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback