5 konstiga saker hästar gör

Hur många punkter passar din häst in på? Svara i en kommentar!
 
  • Blir rädd vid oväntade situationer. Traktorer, skällande hundar, tjoande barn, råddjur och andra hästar -mina hästar klarar allt! Men ligger det en platspåse i en buske som prasslar eller kanske till och med flyger, då ser både jag och hästen döden i vitögat.
(bokstavligt talat Nora)
  • Rullar sig alltid för att bli så smutsiga som möjligt. Det finns inga kombinationer Nora gillar mer än nyryktad - rulla sig i gyttjepöl och nyduschad - rulla sig i jord. Målet verkar helt enkelt vara att bli så smutsig som möjligt, och ingen är bättre på det än Nora!
  • Lättar på trycket i de olämpligaste av tider. Det här  med att smutsa ner verkar vara en trend bland mina hästar. Man kan rida ett helt ridpass och tro att man har klarat sig innan Nora, det sista hon gör innan man hoppar av, ska bajsa på ridbanan. Likaså kan man ha ridit ut i två timmar på alla möjliga underlag, ändå ska de inte lätta på trycket och kissa förrän man står i stallgången. Att bajsa i boxen och stallgången när det är nystädat är en storfavorit. Tro mig. Jag vet.
  • Överlistar sina ryttare. Nån mer än jag som har en envis häst? Sjiekste må vara lurig, men Nora är fruktansvärt listig och överlistar mig gång på gång. Jag har flera gånger avbrutit uteritten för att jag trott att Nora varit halt då hon har varit motvillig, men så fort jag vänder så dansar hon hela vägen hem. Eller som den gången jag kom på ett knep att få henne att arbeta. Det var lite klurigt men effektivt... trodde jag. Funkade två gånger, sen förstod Nora hur det gick till och fuskade sig igenom det. Nån mer än jag har säkert märkt att något har varit fruktansvärt obehagligt på vägen från stallet, men på vägen hem så ger hästen inte det en blick. Hur smarta är dessa djur?!
  • Låter hälften av maten bli svinn. Sjiekste, känn dig träffad! Innan kraftfodret är upphällt i krubban är han otroligt hetsig och stressad och vill inget hellre än att käka. Men så fort det är i munnen så spiller han ut minst hälften. Det droppar ner på golvet, ner i vattenhinken och rinner längs vår vita stallinredning. Sjiekste hänger med huvudet utanför boxen när han käkar för att vakta lite och hålla koll på mig när jag fixar. Inser han själv att ett halvt kilo betfor och pellets rinner längs boxdörren istället för längs hans matstrupe? Slöseri! Jag slår vad om att fler har hästar som låter mat rinna åt höger och vänster - även Nora gör det fast på insidan av boxen. 

Ridfröken

Haha, det där stämmer verkligen in på många hästar!

2016-06-28 / 11:00:58
URL: http://www.ridfroken.blogspot.com
Tilda

Saknar din blogg bästa!!! :)

2016-07-02 / 18:12:41
URL: http://nouw.com/tildaochmolly
Josäfin Andersson

hahaha så sant!!

2016-08-25 / 16:56:09
URL: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback