Nu nalkas vintertid!

Bara en tidsfråga innan det ser ut såhär utomhus, eller?
Hej på er! Jag är nu hemma efter en sväng utomlands och ska nu äntligen sätta mig ner och skriva ett aktuellt inlägg. Måste först och främst be om ursäkt för att bloggandet varit halvdåligt när jag var bortrest, men det blev av nån anledning massa krångel med tidsinställda inlägg. De som inte kom upp har jag iallafall till en annan gång!
 
Det var inte latjo lajban kul att komma hem till minusgrader och frost. Det vart på med tjocka täcken både inne och ute direkt! Nora har satt jättetjock päls på halsen och trots att det är både gulligt och mysigt så är det inte hållbart då hon redan blivit förkyld av att det regnat på henne och sen har det tagit timmar att torka helt på halsen. Båda hästarna klipps nu i veckan, eventuellt början av nästa. Jag har alltid kört helklippning på mina hästar men tror faktiskt jag bara kör halvklippning på Sjiekste. Han svettas inte så mycket, har mycket tunnare päls än Nora och eftersom han inte har så mycket hull så vill jag absolut inte att han ska frysa och på så vis gå ner i vikt. Nora är väldigt frusen av sig så all päls måste bort för att hon inte ska bli blöt och sen stå och bli kall. Kör helklippning som vanligt på henne men tror jag behåller ben och en liten padd på ryggen.
 
Annars då? Nora är ju frisk sedan ett tag tillbaka och motioneras och byggs upp. Hon har väldigt mycket överskottsenergi men tycker hon börjar bli mer och mer avslappnad. Innan trippade hon och travade iväg så fort man släppte lite på tyglarna, nu börjar hon söka sig neråt och finner balansen mycket mer.
 
Hon går på väldigt varierat underlag nu. Om ni inte börjat variera ännu, gör det! Nu framåt vintern fryser grus- och skogsvägar och är inte hästens ligament i benen vana vid att gå på det när det inte är fruset så finns det risk för både benhinne- och ledinflammationer om ni börjar trimma på underlaget nu då det blir så stumt. Detsamma gäller frusna ridbanor, är ridbanan frusen så är den inte bra att rida på om hästen inte är van vid hårt underlag, förutsatt att ridbanan är harvad. En gropig och frusen ridbana är helt livsfarlig! Har ni alltså inte börjat variera som tokar redan, gör det på en gång! Jag varierar nu mellan ridbanan, grusvägar, gräsfält och skogsvägar. Nora har särskilt skrittats mycket på hårt underlag så tror inte vi kommer ha några problem framåt vintern. Helt galet vad tiden går fort nu!
 
Fler inlägg ligger i min "inläggsbank" och jag har även påbörjat flera stycken så ska försöka hålla er uppdaterade under veckan! Dessvärre blev jag sjuk efter resan så om det skulle eka tomt någon dag så beror det väl helt enkelt på att jag ligger nerbäddad och försöker tillfriskna. Hoppas att vara på benen inom kort. Ta hand om er så länge! På med mössan och vinterkängorna innan du drar ner i stallet, nu måste vi hålla oss friska!

Erika

Jag var också nyss utomlands i värmen och kom hem till kyla och snö, haha. Precis vad man ville ha just nu ;)

2016-11-09 / 21:57:03
URL: http://monsterasryttarna.blogg.se
madeleine magnusson

Usch krya på dig! <3

2016-11-18 / 10:31:11
URL: http://theequestrian.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback