Ponnyryttare - ni är så nedrans grymma!

Bildkälla: Google. / Valde att låta en äldre bild på Ingemar Hammarström pryda inlägget då han är en fantastiskt skicklig och ung ryttare med mycket meriter och titlar, samt vann han ju SM i kategori D i början av november samt kom två i kategori C.

Jag minns när jag var 10-13 år gammal. Jag älskade redan då att läsa bloggar och såg upp till många äldre tjejer, både på ridskolan och i bloggvärlden. Dessa äldre tjejer tyckte jag var duktiga, de hade tävlat. Jag hade ingen uppfattning om hur högt dessa tjejer tävlat, men det spelade ingen roll, i mina ögon var de grymt erfarna. Det som kunde ge mig en klump i magen var dock hur äldre tjejer, främst bloggare och andra som stod i stallet jag då hade Nora, såg ner på yngre.
 
De gav mig uppfattningen att ryttare under 15 bara flängde runt på tävlingarna. Jag fick höra allt från att de vände på omhoppningen med båda händerna i en tygel och att flaxande spön, vassa sporrar och arga skrik var något de flestas ritter innefattade. Om detta var baserat på sanningen på den tiden (vilket jag har svårt att tro) eller om det bara var irritation riktat mot yngre ryttare med erfarna ponnys vet jag inte, men en sak vet jag - dagens ponnyryttare är så jäkla mycket bättre än så.
 
Idag är det jag som är en äldre tjej och jag har fått en helt annan inblick i våra främsta ponnyryttare. Det är ryttare från 10 upp till min ålder som dagligen inspirerar mig. Dessa ryttare sliter dag in och dag ut, de gör allt för att bli bättre. När det är snö och minusgrader står de ändå i stallet och fixar, och de ger sig ändå ut för att trimma ponnysarna. De har mål, planeringar, upplägg och kunskap, de är fantastiska idrottare som ägnar sina liv till att kämpa sig uppåt i en så pass oförutsägbar sport.
 
Jag följer många duktiga ryttare från min hästinstagram (@TeamKullenberg) och kan inte göra annat än att bli galet imponerad över vilken ambition och drivkraft dessa ryttare har. Eftersom jag var bortrest hade jag tyvärr inte möjlighet att åka och kolla på vinter SM när det var här i Helsingborg men blev så glad när jag såg resultaten. Grymma ryttare i alla åldrar. Många av dem har instagramkonton där de dagligen lägger upp ridfilmer och man förstår verkligen allt arbete som ligger bakom. Detta är barn och tonåringar, detta är inte vuxna människor, utan ungdomar som kämpar så mycket för sporten de brinner för. De tränar för tonvis av tränare, testar hästar och tar sig ner till stallet för att trimma varje dag
 
STOR eloge till alla ponnyryttare. Jag försöker givetvis inte påstå att andra ryttare inte kämpar, men eftersom man är under 20 när man rider ponny så är det unga människor det rör sig om, och det är så nedrans inspirerande att se dessa killarna och tjejerna och hur hårt de jobbar för detta. STORT lycka till till er alla. Ni är fantastiska!

Hej på er! Jag låg sjuk längre än förväntat och har därför inte orkat blogga. Detta inlägg har jag dock haft i tankarna sedan ponny SM höll till men har inte haft orken att skriva ihop det förrän nu. Hoppas allt är bra med er! Jag planerar att vara tillbaka på bloggen nu då jag äntligen känner mig nästintill helt frisk. Kram på er alla. 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback