Kolik kaos

Usch vilken obehaglig kväll vi hade igår! Allt är lugnt nu tack och lov. Snacka om otursvecka, först Nora och nu Sjiekste. Nora fick dock inte ont i magen tack och lov utan veterinären beskrev hennes fall bara som ett blåmärke då svullnaden satt i underhuden och inte nån sena, led eller något. 
 
Vi börjar från början - Sjiekste och Nora har en helt vanlig dag i sina liv. Allt är precis som vanligt, de äter samma mat, har vatten i både box och hage och går och myser. Vid eftermiddagen flyttar jag över Sjiekste till den andra hagen när det är dags för lunchhö. Detta då jag inte ville att de skulle bli tjafsiga över maten och så att Nora skulle hålla sig lugn med tanke på benet. När båda ätit upp går de runt i respektive hage och sedan märker jag att Sjiekste lägger sig ner. Jag går fram bara för att mysa med honom då det var fint väder men då reser han sig och jag tänkte inte mer på det förrän tio minuter senare när han ligger ner igen. Jag går fram till honom och han pendlar mellan att ligga på sidan och att ligga med benen under sig. 
 
Pappa är den mest hästkunniga i familjen men just nu är han på jakt enda uppe i Norrland vilket gjorde allt ännu stressigare. Ringde honom och fick instruktioner att börja gå med Sjiekste. Sjiekste mår helt okej när jag går med honom och bajsar två gånger efter bara 100 meter. Fortsätter gå och det är då han blir riktigt dålig.
 
Han börjar svettas, andas tungt och får diarré. Han blir jättehängig och seg. Vi börjar då försöka få tag på veterinär då svettningar är ett tecken på smärta. Vi ringer runt i hela Skåne i en och en halv timme men det var en kaoskväll då alla veterinärer hade fullt upp med massa akutfall, Evidensia här i Helsingborg var fyllt av akutsjuka hästar och det var kaos. Vi fortsatt gå med Sjiekste. Tack och lov var det inte förstoppning eftersom han hade diarré. Något jag tror många inte tänker på är att kolik är ett samlingsord för att hästen har ont i magen. De kan få kolik av förstoppning, tarmvred, gaser, diarré och mer. Efter ett tag när vi fått tag på veterinär så började Sjiekste kvickna till. Han hade bajsat 11 gånger (!!!) och slutade svettas. Magen verkade lugna sig och av veterinären fick han kramplösande injicerat i kroppen. Han svarade otroligt bra på det och sedan fick han gastroskopi och sköljdes igenom med vatten och parafinolja.
 
Tillsammans med veterinär försökte vi lista ut orsaken men vi hittade ingen direkt. Det verkade som han fick en allergisk reaktion mot något. Det finns inget giftigt i hagarna så vi vet inte mot vad men han blev knottrig och det kan vara så att kroppen fått en chock av reaktionen vilket ledde till att han blev så dålig i magen sa veterinären. Fodermängden var samma som vanligt och han äter både olja och betfor vilket håller igång magen (men p.g.a. diarren visste vi redan att det inte var förstoppning), han får lagom mängd hö utspritt på 4 utfodringar, han går inte i grushage, han hade blivit riden och hölls igång som vanligt. Alltså trodde vi alla att det var en allergisk reaktion men jobbigt att inte veta mot vad.
 
Sjiekste fick lite hö i taget och vi tog tre 5-minuterspromenader med honom under kvällen och var uppe och kollade till honom hela natten. Efter veterinären åkt mådde han såå mycket bättre och blev bara bättre och bättre. Han blev kvick i skallen igen och dök ner i gräset och ville käka när vi promenerade. Han hade inga problem med att trava och fick inte ont av det och gnäggade efter Nora och tittade vaket när något prasslade till. Nu på morgonen när han skulle få frukost var han lika tjurig som varje dag och han var verkligen vår vanliga Sjiekste igen. Vi var otroligt oroliga för honom igår så det känns så skönt att det är förbi. Idag ska han vila p.g.a. den kraftiga diarrén och imorgon promeneras han en lugnare runda. Slutet gott allting gott! Det enda som inte känns bra är att vi inte listade ut den exakta orsaken. Det var inte tarmvred heller. Lite gasig var han dock. Anyway, Sjiekste kämpade på så bra så och redan vid 22 tiden var han precis som vanligt igen.♥
 
Har ni varit med om att en häst drabbats av kolik innan? Vad hände då? Detta var första gången någonsin jag var med om något sådant och trots att det var läskigt så har jag lärt mig massa. Dela gärna med er av era erfarenheter i kommentarsfältet!

Tilda

Usch vad otäckt men tur att det ordnande sig! <3 Jag har själv aldrig varit med om ett kolikanfall men allt för många hästar i vårat stall har tyvärr behövt somna in pågrund av aövarlig kolik..

2016-09-17 / 19:37:26
URL: http://nouw.com/tildakarlsson
madeleine magnusson

Nej usch vad hemskt att se en häst så och vara så hjälplös. Har själv aldrig varit med om en nära häst som drabbats av just kolik (har dock sett hästar lida av andra smärtor) men vet att när jag var liten, kanske nio, så var det ett stall precis nedan för oss med ridhus där min bästa kompis mamma hade sin häst och jag vet att jag tyckte att det var så konstigt att ridhuset var tänt vid tio sen fick jag höra att en utav hästarna hade drabbats av just kolik och ägaren hade fått gå runt hela natten.... :(

2016-09-17 / 22:56:56
URL: http://theequestrian.blogg.se
Divorce your horse

Kolik är aldrig roligt, skönt att det i alla fall gick bra <3

2016-09-18 / 09:39:31
URL: http://divorceyourhorse.se
Nicole

Nej, så otäckt! Tur att det gick bra!!

2016-09-18 / 16:16:26
URL: http://nouw.se/nicolees
Emelie Andersson

Åh fy, jag hatar kolik för man känner sig så otillräcklig som inte kan göra något :(

sv: tack fina du, vad glad jag blir <3 jag försöker hitta så mycket tid jag kan för jag tycker samtidigt att det är så kul :)

2016-09-18 / 16:59:55
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Mathilda

Men vad obehaglig situation. Har själv aldrig varit med om det. Men det är tur att det är bättre nu, styrkekramar!

2016-09-18 / 20:11:30
URL: http://nouw.com/mathildajaeger
Tilda Barkselius

Men gud vad obehagligt, och förstår att det kändes ännu värre när alla veterinärer var upptagna och din pappa var bortrest!

2016-09-18 / 20:23:27
URL: http://tilda.vione.co
Erika

Fy så läskigt. Kag har aldrig varit med om att en häst har fått koloik men det du skriver låter inte alls trevligt. Tur att allt (efter omständigheterna) gick bra i alla fall ❤️

2016-09-18 / 20:42:05
URL: http://monsterasryttarna.blogg.se
Amanda

Usch och fy. hade en häst som fick kolik och blev buköppnad. Så hemskt. Och det finns typ inte mycket man kan göra för att förhindra det :(

2016-09-18 / 21:29:15
URL: http://nouw.com/brieditiseventing
Tuva Björnwall

Åh fy, kolik är verkligen det absolut värsta..

2016-09-19 / 07:41:52
URL: http://nouw.com/tuvabjornwall
Elin

Usch vad läskigt! :( men tur att du var där och såg symptomen i tid så att det inte slutade värre än vad det gjorde

2016-09-19 / 16:35:51
URL: http://liveloveride.blogg.se
H Fransson

Ush! Kolik är verkligen ingenting roligt att ha att göra med. Glad att det inte slutade värre för er <3

2016-09-21 / 22:58:23
URL: http://madeforme.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback