Nora eller Sjiekste?

Vilken är den keligaste hästen? - Nora är rätt reserverad medan Sjiekste älskar att bli ompysslad, så Sjiekste!
Vilken är den bästa dressyrhästen? - Sjiekste! Han har högre utbildning och har till och med tävlat upp till FEI nivå.
Vilken är den bästa hopphästen? - Trots att Nora är otroligt duktig så är det svårt att slå Sjiekste som vunnit internationella starter upp till 140.
Vilken häst har du haft längst? - Nora. Om exakt en månad har jag haft henne i 6 år (!!!). Tiden går så fort när man har kul.
Vilken häst rider du mest och varför? - Nora av den anledningen att jag inte kände mig "klar" med henne när vi köpte Sjiekste utan honom köpte vi vid sidan om. Har mer att ge med henne och för att kunna tävla henne måste jag rida henne, samt älskar jag att rida Nora så det har aldrig blivit av att jag övergått till Sjiekste. Det var inte tanken heller, i så fall när jag blev lite äldre, vilket jag i och för sig är nu, men jag har haft ett ofrivilligt uppehåll från min satsning med Nora till och från i ca. 2 år då jag bara satsat i perioder. Så istället för att övergå till storhäst nu kände jag att jag hade 1-2 år att ta igen på ponny. Oavsett hur min satsning ser ut i framtiden så kommer jag nog aldrig riktigt sluta rida Nora.
 
Vilken häst tävlar du mest och varför? - Tävlar inte just nu men kommer bara tävla Nora detta året av anledningen att jag har mycket kvar på tävlingsbanan att uppleva på ponny.
 
Vilken häst är gladast i ridningen? - I humöret är de rätt lika i ridningen. Båda är otroligt glada vid hoppning, markarbete och uteritt men lite tjurigare i dressyren utan att vara allt för sura. Kan nog inte välja, de är båda lika glada men uttrycker det på olika sätt. Sjiekste blir väldigt het i hoppningen, vilket Nora inte blir i lika stor mängd, men båda uttrycker excitement och är ivriga när det är något skoj på schemat. Lite som sina ryttare, haha.
 
Vilken häst är gladast i stallet? - När de har mat är de änglar, men Sjiekste blir väldigt tjurig vid fodringen och tar gärna ut det över Nora som i sin tur blir sur hon med. Eftersom Sjiekste är den som startar fighterna så måste jag ändå säga att Nora är gladast.
 
Vilken häst är mest social? - Svårt att säga. Sjiekste tror jag, han är väldigt trygg i sig själv. Han är helt orädd vilket gör att han har självförtroende och är väldigt social. Nora är rätt reserverad och lite blygare när man först träffar henne men är väldigt social med alla i min familj eftersom hon bor på gården och känner oss alla. Tror ändå Sjiekste tar priset, han kan nosa och gosa med vem som helst!
 
Vilken häst har högst utbildning? - Sjiekste.
Vilken häst är känsligast? - Sjiekste är mycket känsligare i både mun och för skänkeln, samt i hanteringen vid rykt och liknande.
Vilken häst planerar du att behålla längst? - Jag kommer inte sälja nån av mina hästar. Jag har lovat de båda livslånga hem och de kommer de få! Vill jag ha nya hästar att satsa med så köper jag fler, Nora och Sjiekste ska alltid vara kvar.

Tuva Björnwall

kul att läsa dina svar :D

2016-09-06 / 20:44:02
URL: http://nouw.com/tuvabjornwall
Emelie Andersson

Så kul att läsa om vilken som är vad! :)

2016-09-07 / 22:32:18
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Amanda

Vilket mysgt inlägg :D

2016-09-07 / 22:50:48
URL: http://nouw.com/brieditiseventing
Linnea

Har du redan haft Nora i 6 år? Gud vad tiden går fort. Jag tyckte inte det var längesen vi två satt och pratade om att ni precis hade köpt henne :)

2016-09-08 / 16:27:40
URL: http://nouw.com/LinneaaNilssonn

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback