STAY ORGANIZED.

Som hästägare är det massvis av saker som ska hållas reda på, allt ifrån veckomål, försäkringspapper, vaccinationer, träningar, tävlingar, tandläkarvisiter, hälsokontroller, höleveranser och mycket mer. Det kan lätt bli rörigt vilket inte bara gör att man riskerar att missa vaccinationer och behandlingar av kiropraktor, utan man riskerar även att lose track av ens plan i ridningen vilket kan göra att man missar viktiga tävlingar och inte uppnår det man vill i tid. Jag har fyra sätt att hålla reda på allt som rör hästarna. Ni läste rätt, allt
 
Mapp för viktiga papper - jag samlar alla mina viktiga hästpapper som ägarkontrakt, försäkringspapper och dylikt i en mapp som ligger i en låda i mitt skrivbord. Så fort veterinär eller någon annan behöver se något papper så slipper jag vända upp och ner på mitt rum för jag vet att mina papper alltid ligger i den mappen. Om man vill kan man dela upp papperna i ytterligare mappar, t.ex. en mapp för ägarkontrakt, en för försäkringspapper, en för intyg av olika slag och så vidare.
 
Kalender - jag hade inte klarat mig utan min kalender! Jag använder kalendern i datorn då den synkas med min mobil, iPad och allt annat jag använder vilket innebär att oavsett var jag befinner mig kan jag kolla min kalender. I min kalender skriver jag in allt ifrån vilket datum hovslagaren kommer till vilken dag jag har markarbetesträning, tävlingar, hoppträningar, vaccinationer. You name it, allt! Därför håller jag alltid koll på när saker ska göras och på så vis går min vardag mycket lättare runt. Ser jag i min kalender att jag ska tävla om tre veckor så kan jag lättare lägga upp veckomål inför tävlingen än om jag bara har datumet i huvudet.
 
Anteckningsblock - mitt lilla anteckningsblock med tillhörande penna är a must have. Detta block är en av de viktigaste delarna i min hästhållning. Där skriver jag in mål, delmål och veckomål. Jag räknar baklänges från målet och gör varje söndag nya mål för veckan för att nå det långsiktiga. I slutet av varje vecka kryssar jag av det jag hunnit med och det jag inte uppnått flyttas över till veckan efter. I detta block skriver jag också alltid in alla skador. Oavsett om det är ett litet skrapsår på ett ben eller om det är en veterinärundersökning så skrivs det alltid upp. Även varje gång jag tar temp skrivs det upp, allt veterinärer och andra påpekat skrivs upp. Detta för att jag alltid ska kunna kolla tillbaka om något skulle hända. Skulle hästen kännas ofräsch i något ben så är det enkelt att gå tillbaka och kolla om man märkt något tidigare, om hästen haft något sår där och så vidare. Tack och lov har det aldrig behövts göra men allt skrivs ändå upp, det är bra att hålla koll på sin hästs hälsa!
 
Att göra lista - dessa underbara listor underlättar så mycket för mig. Jag gör ofta dagliga "att-göra-listor" när det finns mycket att hinna med men har också en stor som jag fyller på och bockar av efterhand. På den listan finns allt ifrån "köpa ny sadel till Nora", vilket inte kommer göras förrän i vinter när hon är färdigmusklad, till att måla om boxinredning där det behövs vilket kommer göras inom några veckor. Det är så skönt att kunna pricka av och det finns alltid saker att göra! Just nu är listan lång men denna veckan har jag redan hunnit pricka av fyra stora punkter.
 
Hur gör ni för att stay organized? Vilka är era bästa tips? Älskar att läsa sånt så kommentera nedan!

Lena

Så himla bra tips!! :D Tack!

2016-09-16 / 16:13:08
URL: http://ozkagardens.se
Tilda Barkselius

Jag skriver upp allt i min kalender :)

2016-09-16 / 21:59:38
URL: http://tilda.vione.co
Josefine

Superbra tips :D

2016-09-18 / 22:47:32
URL: http://jlandgrens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback