Vad har hänt med Nora?

         
Ni som följer oss på instagram @TeamKullenberg känner nog igen bilderna ovan.
Jag vill börja med att till er som känner mig och/eller Nora eller har varit oroliga av en annan anledning kan pusta ut. Nora är mer än okej och jag var lika orolig som många av er igår helt i onödan. Jag tänkte ta allt från början så inlägget lär bli långt, men som jag sa - andas ut!
 
Nora har, som ni vet, under augusti månad drabbats av småsår i princip varje vecka. Jag är som person väldigt orolig och stressade upp mig för dessa såren som i princip bara var bortskavd päls och för 2 veckor sedan så tittade veterinär på såren och sa att läkningsprocessen gått som den skulle och att bubblorna jag kände bara var ärrvävnad. Denna informationen stämde och svullnaden minskade och gick till sist ner helt tills för ett par dagar sen. Nora började sparka i boxen igen (en ovana hon fått med sig hem från AW då hästen i boxen bredvid henne bet henne och bråkade med henne, när hon kom hem köpte vi en QuitQuick maskin och anledningen till att hon började sparka nu var att maskinen gick sönder och Sjiekste var bråkig mot henne i boxen) och blev därför svullen. Hon fick ett litet litet sår igen men det orsakade varken svullnad eller ömhet. Jag var lite orolig för svullnaden som kom i samband med sparkandet men det som fick mig att bli rejält orolig var att hon igår vid utsläpp på morgonen hade ännu ett sår på samma ben.
 
Hon var öm och rädd om benet. Tack och lov har hon inte blivit ofräsch eller haltat av nåt av såren. Vi bestämde oss för att ringa veterinär för att än en gång kunna säkerhetsställa att de gamla såren inte gjort större skada än vi trott men framförallt för att kolla det nya såret och svullnaden. Veterinären sa direkt när hon tittade på det "det här är ingen fara" vilket gjorde att man andades ut. Vi valde ändå att ta en kik i benet med hjälp av ultraljud just för att kolla så inga leder skadats när hon sparkat eller så. Inga leder eller någonting hade skadats utan veterinären sa att allt såg superbra ut, att Nora var jättefin och fräsch i kroppen och i toppenskick. Såret var ingen fara och hon var inte öm på såret på kvällen när veterinären kom heller utan hade antagligen precis fått det när jag upptäckte det. Allt läkte som de skulle, och svullnaden på underhuden över skenbenet berodde enbart på sparkandet. Som tur var fick vi äntligen ut de som gjort sparkmaskinen så de lagade den igår.
 
För att såren ska få läka som de ska så fick Nora en antiinflammatorisk spruta och har även fått antiinflammatorisk medicin utskriven av veterinären, helt i förebyggande syfte och för säkerhetsskull. Nora ska vila från ridning i en vecka och sen får hon ridas precis som vanligt igen. På natten står hon lindad i fyra dagar och efter de 3-4 dagarna har gått så får jag skritta henne lätt. Det var absolut ingen fara och det var veterinären noga med att konstatera. Benet har undersökts ordentligt och alla leder och allt var i toppenskick. Dessutom fick veterinären inte reda på Noras ålder förrän i slutet när pappa fyllde i en "blankett" för att vi ska få medicinen utskriven. Då sa veterinären att hon trodde att Nora var mycket yngre (precis som de två andra veterinärerna vi haft här detta året) då hon var i fantastiskt skick och att Nora kommer kunna hoppas, tävlas och tränas hårt i många många år till. Så skönt att höra. Jag är också så tacksam att Nora är så fantastiskt fräsch. Tänderna är ju många år yngre och likaså kroppen. Veterinären sa att Nora var i superskick långt innan hon fick veta att Nora var mycket äldre än vad hon trodde. Jag blir så trygg av att höra det. Hon är alltså den tredje veterinären detta året som säger det och det gör mig så glad. Jag har sparat mycket på Nora, men jag hade ändå inte förväntat mig att höra att hon är i exceptionellt bra skick i både ben, mun och kropp. Bästa Nora! Ingen kan hindra oss nu!♥ Om en vecka är vi på banan igen och i slutet av oktober (eventuellt uppskjutet till första helgen i november pga att vi förlorar en veckas träning nu) så ska vi ut och hopptävla. Världens bästa!
 
Tack till er som läst hela inlägget. Vi hade en proffsig ryttare som kom ut och red och testade Sjiekste lite igår och både vet. och denna ryttare sa att han var suuperfin och förvånades även över hans ålder. Jag vet ju att han är fin rent stam och utbildningsmässigt, men det är kul att höra att han fortfarande som 17 åring är så fräsch och fin i kroppen han med. Hoppas folk kommer säga samma sak om mig när jag är 45, hade gärna förväxlats med 35, haha! 

Nicole

Skönt att ni är på banan om en vecka, kram!

2016-09-14 / 19:00:37
URL: http://Nouw.se/nicolees
Tilda

Vad skönt att allt gått bra! Snart är ni tillbaka på banan igen, bästa teamet❤

2016-09-14 / 19:53:53
URL: http://nouw.com/tildakarlsson
Erika

Hoppas verkligen att allt blir bra och ändå väldigt tur att det inte var en större skada inne i benet :)

2016-09-14 / 20:56:26
URL: http://monsterasryttarna.blogg.se
Vanessa

blir så glad av att läsa att ni kollade upp det, inte bara lät det vara <3 fast än att det "bara" var små sår så kollade ni upp återigen! Helt rätt gjort. Hoppas nu bara att ni kommer igång snart igen <3

2016-09-15 / 09:35:28
URL: http://vanessaandersson.se
Tuva Björnwall

Skönt att det inte var något allvarligt, bästa ni!!

2016-09-15 / 14:15:29
URL: http://nouw.com/tuvabjornwall
Anonym

men vad skönt att man kan pusta ut!

2016-09-15 / 15:53:13
Mathilda

åh gud vad bra att det inte var något allvarligt!

2016-09-15 / 15:53:44
URL: http://nouw.com/mathildajaeger
Josefine

Verkligen superskönt att det inte var något allvarligt!! Kram <3

2016-09-15 / 22:11:01
URL: http://jlandgrens.se
madeleine magnusson

Åh blev jätte orolig när jag såg bilderna! Men vad skönt att ni är tillbaka snart och att det inte var något allvarligt. :)

2016-09-15 / 22:34:38
URL: http://theequestrian.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback