Bästa ridpasset på veckor!

Idag bjöd Nora på det bästa ridpasset på länge. Är så himla glad och nöjd med oss båda och jag känner mig faktiskt himla stolt över min egen instats. Igår red vi nämligen ut men jag fick ingen riktigt go känsla i arbetet. Vi tog oss igenom alla övningar och Nora lossade rejält men i värmen blev det segt och slitigt, så direkt när vi kom hem slog jag upp en av mina favoritböcker om markarbete och började planera dagens pass.
Struktur och planering är himla viktigt för mig och jag planerar alltid upp övningar och har klara mål inför varje ridpass, så redan vid uppsittningen hade jag en god inställning. Nora skrittades och joggades fram och vi följde sedan upp med lite övergångar där vi saktade ner från trav, och precis innan Nora tog sitt första skrittsteg drev jag på framåt igen. Denna övning är en gammal favorit som jag använt i flera år och den är perfekt att värma upp med då man får koll på både gas och broms. Efter det jobbade vi igenom sidorna med hjälp av öppnor, serpentiner, och arbete på volt. Nora svarade super på alla övningar och var under dagens pass väldigt alert, framåt och mjuk. Hon väntade hela tiden in mina signaler och aktiverade hela bakpartiet.
 
 
På ridbanan hade vi idag bara lagt fram två galoppbommar och lite cavaletti, som ni ser på bilden. Galoppbommarna som hjälp för att reglera galoppen, och cavalettin för att stärka och stabilisera traven, för att göra den jämn och regelbunden. Nora jobbade på riktigt bra här med. Hon var kvick, otroligt mjuk och följsam och arbetade i mycket fin form. En sån stjärna! Även jag gjorde bra ifrån mig idag, jag var tålmodig, följsam och konsekvent. Galoppbommarna blev dock passets stora utmaning då Nora drog på alldeles för rejält och i höger varv blev hon så stark att jag hela tiden fick sakta av, göra halt, och försöka igen. Efter mycket slit väntade hon in mina signaler och gick fint. Då var hon alldeles genomsvettig, men nöjd. Hon bar upp sig bra och kändes riktigt lösgjord. Tror varken jag eller Nora hade kunnat vara nöjdare med dagen! ♥

Emelie Andersson

Åh vad roligt, det är ju sån magiskt känsla när det händer och att man är nöjd med sig själv! <3

sv: Ja jag tycker det är så synd, vi är faktiskt också på vägen och då ska man behandlas med respekt.

Vad roligt att du har hittat motivationen för bloggen igen. Skönt att allt är bra med dig och även med dina pållar. Med mig är det också bra men däremot har det hänt en del sedan vi hördes sist. Jag har bytt häst t.ex. ;)

2017-08-25 / 19:16:08
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback