Markarbetspass x 2

Hej på er! Både dagen och gårdagen bjöd på härliga markarbetespass då Madeleine, som rider Sjiekste, hade fixat nytt hindermaterial. Jättefint i stilrena färger, och med nytt material blev det ännu roligare att lägga fram bommar och hinder för att kickstarta veckan med lite markarbete. 
 
M å n d a g - Igår ställde jag och Madeleine upp en linje på långsidan där Nora gick på tre galoppsprång och Sjiekste kunde gå på både två eller tre. Utöver linjen ställde vi även två hinder diagnoalt som man kunde rida snett igenom över och byta galopp. Ridbanan var lerig efter mycket regn helgen innan, så materialet var tungt och dessutom låg solen på rätt rejält men båda hästarna kämpade på bra ändå. Nora tyckte det var jättekul att starta veckan med lite hoppning och gick superfint. Är särskilt nöjd med linjen, hon är som ni vet otroligt stark och pigg men jag lyckades ändå hålla henne på tre galoppsprång nästan alla gånger, bara nån gång hon rusade på lite och tog två stora innan hon hoppade av stort. Duktiga och flitiga pållar!
 
T i s d a g - Idag följde vi upp gårdagens ridpass med lite mer lösgörande övningar. Vi använde oss av en övning från en ridpassplanering som jag lagt upp här på bloggen faktiskt, klicka här för att komma till det inlägget där jag planerat upp ett ridpass man själv kan testa. Såhär ser övningen ut:
 
Enkelt med upphöjda travbommar, ett litet kryss i mitten och sen ett räcke högst upp. Nora skötte sig otroligt bra. Hon var med på noterna, mjuk och alert. Bra träning också att behöva sakta av efter sprången för att inte galoppera in i bomserien, utan hästarna behövde vara lyhörda. Nora hoppade jättefint även de gånger vi kom lite för stort på räcket. Även Sjieskte gick jättebra. Enda svårigheten idag var travbommarna, vi försökte hitta ett avstånd som skulle passa båda hästarna men det blev lite stort ändå och Nora blev lite för rak, därför fick vi inte samma mjuka flyt som jag hade hoppats på.
 
Imorgon kommer Nora ut på en välförtjänt uteritt och får gå på lite hårt underlag. Hoppas er vecka har startat bra, det har min iallafall. Tills vi hörs igen - ta hand om er och pussa lite extra på era pållars mular från mig ♥

Emelie Andersson

Hej! Det var sjukt länge sedan, hur är allt med dig? :)

2017-08-22 / 23:05:42
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback