De några dagar gamla småsårens checklista

Hej allesammans! Så kul att logga in och mötas av era fina ord. Många har uttryckt medlidande när det gäller Noras sår och då det för några dagar sen blev lite svullet på kvällen så kontaktade vi veterinär. Såret låg inte i närheten av någon led, var ytligt, torrt (alltså inget vätskande sår, läkningsproccessen gick som den skulle) och det var absolut ingen fara. Jag fick rida på det och behövde inte ens tvätta det.
 
Ni som också har hästar som fått småsår som inte verkat så allvarliga, men som ni efter några dagar inte kan släppa tanken från, gå igenom dessa saker för att kunna konstatera om de är ofarliga eller bör kollas upp:
 
› Ligger såret vid någon led? Om ja bör såret alltid undersökas då bakterier frodas vid kontakt med ledvätskan, vilken kan leda till gallor som sedan kan utvecklas till allvarliga inflammationer i lederna. Veterinär måste tillkallas direkt när skada upptäcks i närheten av led. Om nej, så kan man vid småsår oftast andas ut.
 
› Är såret torrt och fint utan var, blod eller annan vätska? Om ja så går läkningsprocessen högst troligen i rätt riktning, om nej så kan det vara inflammerat eller infekterat om såret beter sig så efter över ett dygn. Se till att tvätta med koksaltlösning på helt nytt sår, och bakteriedödande klorhexidin på det ca. 5 timmar gamla eller äldre.
 
› Är hästen svullen och varm? Denna är lite klurigare, enligt nästan alla veterinärer jag pratat med så blir hästen nästan alltid lite varm och/eller svullen vid en sårskada. Det är när hästen är rejält svullen och visar tecken på smärta genom att halta eller inte vill stödja på benet som veterinär bör tillkallas. Är det bara lite svullet vid såret men allt annat listat ovan är som det ska så är det oftast ingen fara.
 
› Är hästens tillstånd onormalt? Alltså, är hästen febrig? Hängig? Uttrycker den obehag? Om inte är det ett gott tecken, om ja så bör veterinär tillkallas.
 
Slutsats: Är hästen inte halt, rejält svullen eller varm och såret torrt och inte i närheten av led och hästens beteende som vanligt, så ta det lugnt! Allt är som det ska! Verkar hästen inte helt hundra, tveka inte med att ringa veterinär. Förklarar du situationen så brukar de kunna bedömma om de behöver åka ut eller inte. Visar hästen flera negativa symptom som feber, infekterat sår och hälta, tillkalla veterinär så du kan få antibiotika utskrivet och den hjälp din pålle behöver.
Annars då? Nora och jag har backat några steg igen för att inte stressa. Inget bakslag har skett, hon har bara varit så grym vid markarbetet att jag nu kör några dagar skritt med inspänningar på hårt underlag. Igår fyllde jag också år, så bloggade inte då då jag hade fullt upp hela dagen. Hade en underbar födelsedag för er som undrar!
 
Sen har även fina Emelie utmanat mig i en liten "blogg-utmaning" där man ska välja bästa modeblogg, bästa fotoblogg, bloggen som inspirerar en mest osv. Jag är självklart smickrad av nomineringen och att hon valde min blogg till bästa hästblogg men jag läser nästan inga bloggar. Några hästbloggar läser jag, så jag tänkte länka dem för er som söker bloggtips, men annars är jag inte så insatt i bloggvärlden. 
 
Dessa tre läser jag dagligen:
 denna // denna // och denna 

Julia Forsbacka

Skönt det inte var något allvarligt! Hade sjäkv behövt den där listan för något år sedan när min ponny fick ett sår vid en led (hon blev dock bra men fick stå på boxvila ett tag) men får ha den i huvudet från och med nu istället!
(OCH GRATTIIIIIIIIIS!!!!)

2016-08-05 / 19:27:48
URL: http://forcebacka.blogg.se/
madeleine magnusson

Men åh vad skönt att det inte var någon fara, man blir ju så orolig så fort det händer något med sin häst, dom är ju våra små bebisar haha. :)

2016-08-06 / 13:28:34
URL: http://nouw.com/theequestrian
Elin

En jättebra checklista tycker jag, bra att ha så att man vet hur man ska bete sig när hästen får sår. Vet att jag själv lätt stressar upp mig och gör en stor grej av ingenting så fort nåt händer Ezmeralda...

2016-08-07 / 09:46:36
URL: http://liveloveride.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback