Frisk, fräsch och på rätt väg framåt.

Nora har verkligen kämpat på SÅ bra i två dagar nu. Hon har stått mycket och inte motionerats ordentligt i över en vecka då hon fick ännu ett sår så denna gången ville jag verkligen ta det lugnt med henne. Vi fick klartecken från veterinär dagen efter såret dykit upp men jag ville ändå ta det lugnt med Nora och låta benet läka utan påfrestning. Så töntig är jag.
 
Igår red jag det första markarbetespasset på över en vecka och hon var verkligen så duktig. Inte lika drömmig som det passet jag var helt lyrisk av för några veckor sen, men då hade hon gått varje dag. Nu var hon lite stel och lite trött, men av förstående anledningar. Igår låg fokuset på att få upp flåset lite igen, mjuka upp henne och förbereda inför fortsättningen av uppbyggnaden från grunden. Tävlingsklar till den tioende september, som jag skrev i min igångsättningsplan, kommer hon inte vara, utan först i oktober. Oktober är dock en bra tävlingsmånad, så hoppas det är värt väntan. Massvis av inomhustävlingar brukar hålla till då. Jag och Nora beger oss då förhoppningsvis ut på en liten L:D för att börja lugnt.
 
Hoppas allt går bra tills dess nu så vi kan hålla planeringen! Det är också lite därför jag väljer att börja om. Jag vill inte ha överbelastade leder eller en utsliten ponny. Nora är i superskick då jag använt henne väldigt sparsamt genom mina år med henne, men trots att jag håller ett högre tempo så vill jag fortfarande ha en hållbar ponny. Jag har ingen stress, allt jag vill är att komma igång i lugn takt för att få en stark, hållbar och fräsch ponny som kan ta an alla utmaningar jag ger henne.
 
Idag reds hon av ryttaren vars häst jag red i lördags (se inlägget nedan). Nora var, som sagt, lite seg och stel av anledningen att hon stått. Hon visade kanske inte sin starkaste sida men så fort ryttaren verkligen gjorde rätt så belönade Nora med att göra rätt hon med - vilket var syftet. Idag var även första passet sen jag började om som det var mer upptempo. Mindre muskelbyggning och mer för att få upp flåset. Imorgon skrittas hon ut på hårt underlag för att återigen backa lite.
 
På onsdag vill jag leta upp en stubbåker. Bygga muskler i skritt på vägen dit och sen få upp flåset med längre travintervaller. Känns hon väldigt energisk så kan jag tänka mig att lägga in någon sträcka galopp bara för att hon ska få njuta och sträcka ut lite. Ingen flänggalopp i 190 dock, vi snackar nån kortare länga i friskt men samlat tempo för motivationen och flåsets skull. Vi är verkligen på rätt väg!
Bild från idag när min kompis red och Nora ställde upp som vanligt

Elin

Roligt att hon känns så fin! Tycker att du verkar ha ett väldigt vettigt och bra hästtänk, Nora har tur som har dig som matte :)

2016-08-16 / 09:44:59
URL: http://liveloveride.blogg.se
Tilda

Åh vad ni är duktiga du och Nora! <3

2016-08-16 / 23:11:01
URL: http://nouw.com/tildaochmolly
Emelie Andersson

Så skönt att det ändå går åt rätt håll och framåt! Hoppas verkligen att det blir bra nu :)

sv: åh tack finaste du, vad glad jag blir! Det värmer verkligen i mitt hjärta att du gillar mina bilder! :)

2016-08-17 / 13:01:32
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Amanda & ridtravaren Lilleman

Åh stubbåker är ju så härligt att rida på :D

2016-08-17 / 17:15:37
URL: http://bagheeraomalley.blogg.se
madeleine magnusson

Åh vad skönt att det går åt rätt håll, minsta lilla sår och man ligger sömnlös!

2016-08-17 / 22:03:52
URL: http://nouw.com/theequestrian
Ridskoleryttarna

Så himla fin blogg du har!! :D Kram

2016-08-19 / 10:43:09
URL: http://nouw.com/ridskoleryttarna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback