Underskattat

 
Satt igår och läste inlägg jag publicerade 2010-2012. Så himla gulligt. Bilderna ovan är från en av de lyckligaste dagarna i mitt liv, dagen Nora flyttade hem till mig och blev min.♥

Vad glad jag blev av era kommentarer på mitt förra inlägg. Har jag gett några av er lite höst-feeling så har jag lyckats, och det bevisade ni i era kommentarer att jag gjort. Så himla skoj, nu har vi en underbar höst tillsammans! Idag var vädret inte särskilt höstigt. De senaste dagarna känns det som att de sista dropparna av sommaren har vridits ur sommartrasan och att vi nu ska få njuta sista veckan innan hösten tar fart på riktigt. Jag har saknat augustis värme, och dessa dagarna har vi fått njuta av den sista sommarvärmen innan hösten gör anspråk om någon vecka eller två.  
 
Igår hade jag verkligen ett superpass med Nora. Hon gör mig så glad, jag är så tacksam att mina hästar är så arbetsvilliga. De tycker det är roligt att arbeta och den glädjen saknas hos allt för många hästar. Igår longerades Nora med inspänningar. Skritt och trav i båda varven tills hon verkligen trampade under sig. Det gjorde hon fort, så därefter lät jag hennes rulla över två bommar på volten vid tre och nio om ni tänker volten som en klocka.
 
Nora tyckte det var superkul! Det gick fortare och fortare trots inspänningar vilket jag hade kunnat ana, men efter tempoväxlingar och halvhalter så lugnade hon sig. Jag tycker att longera icke unghästar är underskattat. Jag gör det säkert en gång varannan vecka för att se hur hästarna rör sig för att visuellt kunna se att de ser fräscha ut. Jag gör det som motion och styrketräning för att de ska arbetas igenom utan ryttare på ryggen samt är det bra för kommunikationen givetvis. Det är ju roligare att rida, men för mig är det viktigt med fräscha hästar, därför är det som en rutin för mig att några gånger i månaden kolla hur hästarna rör sig utan mig på ryggen. Känns tryggt!
 
Longeringen behöver inte vara en halvtimmes meningslöst springande, få hästen att tänka och jobba på! Låt inte bara hästen springa runt i sitt eget tempo. Sysselsätt den! Gör halvhalter, minska tempot för att gradvis öka igen. Oavsett hästtyp så kan man lägga in bommar, göra övergångar, halter och tempoväxlingar, man kan använda inspänningar eller låta hästen själv söka sig neråt. Nyttigt för båda häst och er kommunikation, ut och longera med er! Kram
 

Nicole

Åh så gullig Nora är!! :) jätte fin blogg, kram

2016-08-25 / 15:35:51
URL: http://nouw.se/nicolees
Emelie Andersson

Kul att blicka tillbaka sådär och se alla minnerna om och om igen :) <3

sv: tack finaste du, du ger så mycket glädje! :)

2016-08-25 / 19:10:33
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
madeleine magnusson

Så otroligt mysigt att blicka tillbaka, man blir nästan lite tårögd haha. :)

2016-08-25 / 22:05:48
URL: http://nouw.com/theequestrian
Divorce your horse

Kul att det gick bra! :)

2016-08-26 / 08:31:48
URL: http://divorceyourhorse.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback