Utbildar unghäst?

Nja, inte riktigt, men igår var jag faktiskt ute på ett annat stall och hjälpte till med en häst där. Hästen är ett D-ponny sto i en nära väns ägo. Detta sto är ingen unghäst, men rent utbildningsmässigt så kan hästen bara det absolut grundläggande. Stoet är faktiskt 13 år men har precis lärt sig galoppombyten och kan varken öppna/sluta, skänkelvikningar eller dylikt, detta då den oturligt nog hamnade på ridskola i allt för ung ålder och inte kom loss förrän vid 9-årsåldern då min vän köpte denna ponny.
 
Ponnyn i fråga är därför otroligt grön och outbildad, åren på ridskolan bidrog inte något i utbildningssyfte. Ponnyn har därför stannat i sin utbildning från tidig unghästålder men har under åren hos min vän utvecklats något enormt och framförallt blivit självsäkrare och gladare. 

Vad är då min roll i detta? Ni som har läst bloggen ett tag kan omöjligen ha missat vad min hästtyp är - kvicka och högutbildade hästar med motor och gott psyke. "M" är lite av motsatsen till detta, inte särskilt vaken på hjälper, grön och åt det segare hållet, men efter sommarvilan ville min vän börja om från grunden för att, precis som jag, bygga upp en stark och hållbar häst. Hon började själv i några veckor men kände att hon saknade tillräcklig kunskap kring grundarbetet för att kunna avancera. Jag ryckte då ut idag och red först hennes ponny för att känna av och sen hjälpa de två som ett ekipage.
 
Det märktes direkt att denna häst var bekväm och inte haft så höga krav på sig på ett bra tag. Grundläggande markarbete blev dagens utgångspunkt med fokus på att balansera upp kroppen. Ponnyn är ganska obalanserad och vinglig, men efter lite konflikter så slutade hon emellertid kämpa emot och slappnade av.
 
Det var minst sagt en utmaning, och "M" behöver massor av träning, men det är en väldigt charmig och otroligt snäll häst och det var kul att få hjälpa till. Från marken så påminde jag ryttaren om de saker jag själv fått tänka på när jag red och då "M" och när ryttaren verkligen kom åt henne så uppstod både frustration och irritation hos ponnyn. Min duktiga vän kämpade sig igenom tills "M" gav med sig och det slutade som ett riktigt toppenpass. 
Otroligt fin bild på hästen jag red.

Framöver så kommer jag faktiskt hjälpa till med "M" oftare och min vän kommer även få testa att rida Nora lite, som är lite mer av en ponny som belönar en när man gör rätt. Jag tror det kan vara bra då min vän lite byter ridstil, och eftersom hennes ponny än så länge stretar emot så kan det vara bra att öva på en häst som bekräftar när man gör rätt. Vill också innan jag avslutar detta inlägg förtydliga att hästen har konstaterats att inte ha ont någontans utan det handlar om lathet. Dessutom är inget yttrande i denna text kritik mot ekipaget. Ryttaren är en nära vän till mig och "M" är en otroligt snäll och go individ som jag ser framemot att hjälpa till att bygga upp. 

Julia Forsbacka

Vad spännande det låter! Alltid kul att grundutbilda och utveckla hästar! Eller ja, det är någonting jag verkligen gillar riktigt starkt iaf ;)

2016-08-14 / 18:30:48
URL: http://forcebacka.blogg.se/
madeleine magnusson

Så sjukt vacker häst!

2016-08-14 / 19:00:32
URL: http://nouw.com/theequestrian
Vanessa

Så vacker häst!

2016-08-15 / 07:26:42
URL: http://celwins.blogg.se
Hanna

Åh va vilken fin ponny! Man ser verkligen honom att han är snäll.
Det är nog viktigt att rida en utbildad häst vid sidan om när man utbildar en häst så man har kvar känslan om hur de ska va när de är rätt, om du förstår vad jag menar?
Lycka till :)

2016-08-15 / 14:31:37
URL: http://liveloveride.blogg.se
Ida - foto & häst

gud så fin!! riktigt fin bild oxå :)

2016-08-18 / 14:40:43
URL: http://prinsesc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback