7 tips för att klara sommarvärmen

Det var nog lite av ett lyckrosus som spred sig genom kroppen när väderappen visade att de kommande tio dagarna ska innebära sol och tjugosju grader. Men är den efterlängtade sommarvärmen bara frid och fröjd? Kanske för den mindre aktiva som ligger på verandan och läser (läs: jag just nu) men för den aktiva hästmänniskan så kan det bli en aning varmt och svettigt. Därför delar jag idag med mig av mina topp sju tips för att klara sommarvärmen.
 
1. Få i er vatten - båda två. Både häst och ryttare måste fylla på med vätska både innan och efter ridpasset. Ha med dig en vattenflaska till stallet och även ut till ridbanan för att minska risken för vätskebrist och se till att hästen har vatten i både hage och box. 
 
2. Håll er undan under soltimmarna. Rid morgon eller kväll för att slippa stå trimma i gassande solsken. Det resulterar bara i svett, slöhet, utmattning och ännu mer svett. 
 
3. Ge hästen skugga. Försök under de varmaste dagarna se till att hästen har möjlighet att stå i skuggan. Försök se till att den får gå i en hage med träd eller annan typ av skydd eller annars stå inne under de varmaste timmarna för att få gå ute längre på kvällen. Att låta hästen stå i en vindstilla hage utan skugga när det är trettio grader känns inte schysst. Har du möjlighet att rida i skuggan om du rider när det är som varmast så ta den möjligheten!
 
4. Smörj in er! Viktigt viktigt! Smörj in armar och andra kroppsdelar som är exponerade mot solen. Är du inte rädd för hudcancer så ska du veta att 90% av ens rynkor orsakas av solen. Hästar med rosa mular behöver solkräm där under de soliga dagarna för att inte bränna sig och få soleksem. 
 
5. Fyll på med vätska och energi. Alla vill inte ge sina hästar betfor, men jag ger det till mina hästar och tycker det är viktigt under sommarmånaderna. Betfor består ju av massa vatten och sockret ger snabb energi, perfekt när hästarna blir varma och slöa. 
 
6. Svalka din kompis! Efter ett svettigt ridpass så är min varmaste rekommendation att svalka hästen. Mina hästar njuter av att bli avspolade med slangen och då kan man passa på att schamponera hästen när man är igång. Är hästen inte lika svettig så kan man svampa av längs ryggen, halsen och på bringan. 
 
7. Ge inte för kallt vatten! Efter ett tungt ridpass känns det mest logiskt att hästen vill ha riktigt kallt vatten, men visste ni att detta inte är bra? För kallt vatten kyler hästens ansträngda leder och kropp för snabbt. Undvik detta genom att fylla på lite varmare vatten än vad du själv hade velat dricka eller låt hinken stå ute i solen när du rider.
Gamla bilder från när flodhäst-Nora gick på bete för några år sen.
Vilka är dina bästa tips för att klara värmen?

Josäfin Andersson

bra tips!
förr när jag red mycket barbacka brukade jag hälla vatten över mig och ponnyn om vi var tvunga att rida ut på dagen i solen haha!

2016-07-22 / 13:45:14
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Emelie Andersson

Väldigt bra tips!

2016-07-27 / 17:44:03
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Erika

Bra tips och de hjälper ;)

2016-07-27 / 22:31:36
URL: http://monsterasryttarna.blogg.se
Sara

Bra skrivet och bra tips! :)

2016-07-31 / 14:42:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback