Bästa knepet för lösgjord häst

Hej på er! Idag bestämde jag mig för att verkligen lösgöra Nora uppsuttet och den mest stärkande och lösgörande gångarten vet vi ju alla vilken det är - skritt. Mycket riktigt så arbetade jag min finfina ponny i skritt i en timme idag. Utifrån hennes form var hon exemplarisk. Hon blev verkligen lösgjord. Vårt enda problem är att jag i vänster varv lätt flyttar över stödet på innerhanden och när jag försökte flytta tillbaka det till ytter så lade jag över handen, vilket än en gång resulterade att Nora placerade sitt stöd på inner.
 
Det var lite klurigt att lösa det utan att totalt tappa ytterbogen på en häst i så "dålig" form som Nora (hon är inte i dålig form men hon är inte riktigt igång så hon har inte orken att bära ytterbogen i båda varven konstant under en timme). Jag kom på två knep för att lösa detta.
 
1. Lägg inte över ytterhanden. Just don't do it. Då är det bättre att hålla kvar ytterhanden i sin position för att sedan lätt höja innerhanden ovanför manken.
 
2. Trötta inte ut er. Rid inte på en tjugometers volt utan staket som stöd innan hästen är i form för att orka detta. Nora släppte konstant stödet på ytter i vänstervarvet så då sparade jag mina volter till slutet när hon var lite mer lösgjord. För att få över stödet så red jag istället på serpentiner (då blir det ju "vila" på varannan serpentin om hästen bara krånglar i ett varv) och så gjorde jag öppnor. Öppnorna red jag inte fullt ut då Nora inte har ork, men jag använde hjälperna på det sättet och det gav verkligen resultat.
 
I slutet gick Nora som en prinsessa och bar upp hela ryggen. Jobbigt i värmen med alla insekter, men hon kämpade verkligen på idag. Inget gör mig så glad som när hon verkligen gör sitt bästa så jag är nöjd. Imorgon tänkte jag skritta ut några kilometer på hårt underlag med inspänningar. 
(Sjiekste fick pryda dagens inlägg då det var längesedan, men det var alltså inte han jag skrev om i inlägget. Sjiekste reds också på ridbanan med mycket lösgörande övningar och förrutom att han tappar rumpan lite i högervarvet så tycker både jag och Madeleine att han gick bra idag!)
 
Jag tänkte förresten lägga upp ett inlägg där jag tycker till om hästtrender. Någon speciell hästtrend ni vill höra min åsikt kring? Jag har redan PS of Sweden träns och Samshield hjälmar på listan. Något speciellt ni vill se? Kommentera!

Tilda

Dina inlägg är så sjukt bra! Tack för underbara tips bästa du <3

2016-07-14 / 20:14:24
URL: http://nouw.com/tildaochmolly
Amanda & ridtravaren Lilleman

Skönt med sådana pass där när man är nöjd. Skritt är verkligen en underskattad gångart.

2016-07-14 / 20:33:19
URL: http://bagheeraomalley.blogg.se
Anita

Så bra inlägg! Kul med en ny blogg att följa :D kram

2016-07-15 / 11:50:18
URL: http://siliiins.blogg.se/
Elin

Härligt att hon blev så fin! Skrittjobb gör verkligen underverk :)

2016-07-15 / 12:24:50
URL: http://liveloveride.blogg.se
Emelie Andersson

Bra tips du! :)

Kul att få höra dina åsikter om vissa hästtrender, detta kanske inte är en trend men skulle gärna vilja höra dina åsikter om sporrar, olika typer av bett osv :)

2016-07-15 / 14:53:37
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback