Hissar och dissar: populära hästtrender

Har redan skrivit detta inlägg en gång men av någon anledning raderades allt jag skrivit, flera timmars arbete. Kortar ner det en aning denna gången för det var verkligen sinnessjukt frustrerande att förlora så mycket text. Kom ihåg att mina åsikter enbart är mina egna och inlägget är inte riktat mot någon personligen.
 
1. Free Jump Soft Up stigbyglar
Detta är ett par säkerhetsstigbyglar i plast som verkligen tog hästvärlden med storm när de först släpptes. Utsidan på stigbygeln är flexibel vilket gör att man lättare kan få ur fötterna ur sitgbyglarna vid avramling. De kommer i flertalet färgkombinationer och har en bred fotplatta med bra fäste. Pris: ca. 2500 kr.
 
Min åsikt: Jag vet själv hur det är att fastna i stigbyglarna vid avramling och har flera gånger skadat mig p.g.a. detta då det lett till frakturer, medvetslöshet och rädsla så att dessa är säkerhetsstigbyglar tycker jag är super. Vad jag däremot inte tycker är super är designen. Jag ogillar "high-tech" intrycket de ger och anser att det finns flera mycket billigare alternativ. Jag hade hellre ridit i vanliga säkerhetsstigbyglar med gummisnodd än dessa...
 
Hiss eller diss? - Diss!
 
2. Samshield hjälmar
Ingen kan väl ha missat dessa ridhjälmar? De tillverkas av Samshield och är ridhjälmar som finns i otaliga kombinationer av material, färger och utsmyckningar. Förrutom design så är även säkerhet och passform grundstenarna i dessa hjälmar. Priset ligger från 3200 kr uppemot över 15 000kr.
 
Min åsikt: Jag har faktiskt provat en sådan hjälm när jag var på jakt efter en ny och fick en utpassad efter mitt huuvd. Jag kan intyga om att passformen var bra och säkerheten verkade också prioriterad, men designen är än en gång too much för mig. Jag tycker inte om hur skärmen och resten av hjälmen inte skiljs åt, jag gillar inte den blaffiga loggan eller ventilen. Jag är verkligen mycket mer för klassiska, stilrena hjälmar som t.ex. Charles Owen hjälmarna. Så fort man inte vill ha den basic matta i plast så ökar priset rejält och en sådan här hjälm kan bli en riktig dyrgrip. I mina ögon är den inte värd pengarna p.g.a. designen, men det är ju upp till var och en.
 
Hiss eller diss? - Trots dess populäritet så tycker jag personligen att de är en diss. 
 
3. Veredus Carbon Gel benskydd
Dessa benskydd är anatomiskt anpassade efter hästens ben och gjorda i lätta och flexibla material för att ligga slimmat mot hästens ben. Den X-formade delen på baksidan består av skyddande, stötdämpande och lätt kolfiber med ett tunt gelhölje över. Benskyddens funktion är att skydda hästens ömtåliga senor och leder utan att addera någon extra vikt på benen. Det finns mer avanceraade versioner av denna modell med högre pris men exakt denna ligger på ca. 1500 kr. 
 
Min åsikt: Jag gillar verkligen dessa benskydd! Jag gillar principen, jag gillar materialet (det känns som en mjukare hårdplast, det känns verkligen inte känsligt för repor) och att det är så otroligt bekvämt för hästen med en bra passform. Priset tycker jag är acceptabelt och designen är precis lagom för mig. ;)
 
Hiss eller diss? - Hiss! 
 
4. Perfect Sit of Sweden träns
 
PS of Sweden är en svensk tillverkare av anatomiska träns i vegetabiliskt läder (alltså "fuskläder"). Det finns träns för både hoppning och dressyr och flertalet olika modeller. Priset ligger vanligtvis mellan 1799kr och 3799kr.
 
Min åsikt: Hörni, nu blir jag negativ igen, men alltså jag tycker inte om dessa träns. Jag har aldrig ridit med ett själv men varenda recension jag läst och hört har sagt samma sak - att de inte upplever någon skillnad på ett vanligt träns och dessa (alltså skillnad i hur hästen upplever det eftersom det inte ska orsaka tryck på några känsliga nerver etc.) men att de gillar designen. Personligen hade jag inte betalt de pengarna för designen, jag har också hört att passformen är lite knasig på vissa träns men har som sagt inte provat själv. Det finns inget träns som jag designmässigt "klickar" med, jag är inte intresserad av att införskaffa något då de inte faller mig i smaken. Några av tränsen skulle jag nästan våga kalla kopior och jag tycker nosgrimmorna, rent ut sagt, är fula och smaklösa. Funktionella eller ej, designen håller inte och ingen jag har hört talas om har upplevt någon som helst skillnad.
 
Hiss eller diss? - You guessed it, hiss! Skämt åsido, givetvis en diss från mig.

Håller ni med? Ja/nej och varför? Vad vill ni att jag ska hissa och dissa här näst?
 
Samtliga bilder är tagna ifrån Google och åsikterna är, som sagt, enbart mina egna. Vänligen respektera mina åsikter precis som jag respekterar era. 

Julia Forsbacka

Håller med på typ allt. Kan förstå att man vill lägga lite pengar på sin häst och sig själv ibland - men de flesta av dessa sakerna skulle jag aldrig få för mig att lägga SÅ mycket pengar på. På falsterbo handlade jag saker till min nya häst för typ 4000 kr - saker jag behövde - och tanken att jag kunnat få ETT träns för samma pengar eller EN hjälm är helt sjuk egentligen.
Självklart är det säkert bra kvalitet men det finns så himla många andra billigare alternativ. Sen tycker jag heller inte riktigt om looken på de stigbyglarna :P
Men självklart, om någon vill lägga pengarna på någonting av detta så är det helt okej men jag skulle nog aldrig lägga så mycket pengar på något så dyrt. Eventuellt ett PS träns om jag någonsin blir rik men det är mest för att jag tycker om designen.

2016-07-15 / 19:20:04
URL: http://forcebacka.blogg.se/
Amanda & ridtravaren Lilleman

Free Jumps är så fantastisk sköna att rida i juuu. Har du provat själv? Det är så mkt mer än bara en säkerhetsstigbygel. Den breda fotplatta med piggar i för en att ha en riktigt säkert och stabilt fotläge, jag har aldrig halkat ur eller kännt att jag glider eller måste "ta om" stigbygeln de få gånger jag ridit i de (mamma & syster har).
Sedan är de fantastika på det vis att de avlastar knä och leder. Priset är ju verkligen mucho grande men de är värda vaaaarenda spänn. Sedan gillar jag faktiskt high-tech utseendet :D

Hjälmarna är bara så ruskigt fula! Skulle aldrig köpa en bara därför.

Skydden kan jag inte uttala mig om men jag gillar att ha flera skydd i olika färger så skulle inte köpa dessa för de pengarna. Finns mer prisvärda skydd för mig då :)

Vissa PS träns tycker jag är jättefina, men håller med dig och tror inte att det skulle göra någon som helst skillnad på mig häst om jag hade ett. Skulle kunna köpa ett om jag får ett riktigt bra pris på det men annars får det vara :)


Jag tycker att det skulle vara bättre och lättare om du ville recensera var sak i eget inlägg. Blir så mkt att plöja igenom annars, (har lite svårt för det pga personliga skäl, inte bara för att jag är en suris;D)


Tänkte här om dagen på dessa acavallo bettskivorna som invaderade hästvärlden för ett tag sedan. De kanske du kan tycka till om?

2016-07-15 / 19:24:18
URL: http://bagheeraomalley.blogg.se
Karoline

Jag älskar att läsa den här typen av inlägg, är kanske lite prylgalen ;)
Håller även med dig i allt så du satte verkligen fingret på "det" Hahaha!
Är den typen av läder fusk? Är sjukt jäkla less på ps och nu blev jag nyfiken!

2016-07-15 / 21:39:52
URL: http://karoline.me
Wilma

Jätteroligt att läsa! :)

2016-07-16 / 09:35:34
URL: http://nouw.com/wilmabergqvists
Hanna Sahlqvist aka Hannavic

håller mesta dels med dig!

Många kramar från Hanna <3
www.hannavic.se

2016-07-16 / 11:56:53
URL: http://hannavic.se
Emelie Andersson

så himla roligt att få läsa tycker jag :) super! <3

sv: jag ska fixa fram det när jag har tid ;)

så bra att du känner så, jag blev så nöjd med det inlägg för jag tycker att det är så viktigt. Bjudningen är liksom prio ett i ridningen :)<3

2016-07-16 / 14:01:15
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback