Ridpass planering: Liksidighet

Något jag haft problem med innan är att Nora har varit väldigt ojämn. Alltså - att hon varit prima ballerina i vänster varv och stel och tradig i höger. Vi tog hjälp av en kiropraktor och mycket riktigt hade hon en låsning. Jag började jobba upp Noras svaga sida så att hon var väldigt jämn ett bra tag. Nu på senare tid så har hon dock bytt sida, nu går höger prima ballerina och vänster är sneppet svagare.
 
Det jag gör för att jämna ut henne är att jag försöker jobba mer i vänster varv i, ja, i princip alla övningar. Gör jag tre stora serpentiner så är två av dem vänster varv, och jag jobbar mer och längre i vänster varv just för att jämna ut henne. Rider man lika mycket i varje så fortsätter ju oliksidigheten. 
 
Jag tränar som sagt på detta i princip varje dag men jag tänkte ägna ett helt ridpass till detta inom den närmsta tiden. Fokuset ligger på en lättare form av styrketräning av häst, givetvis med fokus på att jämna ut sidorna.
 
Jag börjar med uppvärmning. Jag brukar anpassa min uppvärmning efter arbetet jag ska utföra. Ska jag hoppa så försöker jag bara göra Nora alert och vaken på hjälperna. Inför ett pass med styrketräning så brukar jag värma upp i skritt, trav och galopp där jag först låter Nora sträcka ut för att sen lösgöra henne en aning så att hon är mjuk och redo för arbete. Ett bra tips är att göra öppnor, det både stärker och lösgör. Likaså skänkelvikningar, men anpassa antalet och intensiteten efter er form.
 
Hippson har fruktansvärt bra övningar och jag har hittat tre stycken mycket simpla för liksidighet. Jag tänkte att  mitt ridpass skulle utgå från dessa tre övningar och eftersom de är så pass lätta så är det något de flesta av er kan testa på där hemma!
 
1. 
(klicka på bilden för att komma till övningen)
Jag tänkte väva in denna övning lite i min uppvärmning. Som ni ser så rider man i en åtta mellan två bommar för att verkligen få koll på hästens sidor. En liksidig häst ska kunna gå både inåt- och utåtställd på volt i båda varven. Vet du inte riktigt vilken sida som är den svaga, testa dig då fram. Hästar tenderar att falla inåt och tappa stödet på ytter lite i de varvet som är svårast. Denna åttan kan man rida i i både skritt, trav och galopp men eftersom Nora är under igångsättning från grunden så kommer jag hålla mig till skritt och trav för att inte trötta ut henne med galoppombyten.
 
Man kommer verkligen märka vilket varv som är det svagare och är det stor skillnad så kan man t.ex. rida fyra varv i det svåra varvet innan man rider över till nästa volt där man kanske bara rider två varv. Anpassa efter hästens form!
 
2. 
 
(klicka på bilden för att komma till övningen)
Denna övning tänkte jag sedan gå över till. Den påminner om den första övningen men denna gången rider man i tre volter och rider även över bommar. Syftet med denna övning är detsamma som ovan - få koll på sidorna. Här är inte tanken att man byter volt efter varje varv, utan man kan börja med fyra varv på varje volt. Volten i mitten ska ridas i det lätta varvet, så man gör mest arbete i det svåra då man byter varv vid byte av volt. Så i Noras fall: fyra varv trav på volt över bom i vänster, byte till höger (samma sak där), och sen byte till vänster igen där man rider fyra varv över bommen för att sedan trava på rakt spår.
 
Övningen kan göras i båda skritt, trav och galopp. Jag ser framemot att göra den i galopp och vill man avancera så kan man göra den i förvänd galopp fast utan mittenvolten. Nora är dock inte stark nog för detta än så jag kommer börja med skritt och trav.
 
3.
(klicka på bilden för att komma till övningen)
Avslutningsvis innan avtravning tänkte jag göra ovanstående övning. Blir hästen trött emellan övningarna så kan man ta en trav och/eller skrittpaus på rakt spår. Jag kommer hålla mig till de två första övningarna i nån vecka till nu för att spara på Noras energi, men sen kommer jag även använda denna. Denna rids också i alla gångarter med byte över bommen. Samma sak här, tänk på att rida två till fyra varv i det svåra varvet och ett-två i det lätta beroende på hur oliksidig hästen är. Se till att den bär upp sig och inte faller inåt i något varv.
 
Lycka till! Utvärdering kommer när jag testat passet. Jag trivs med att använda bommar i markarbetet, och det brukar även göra att Nora tycker det är roligare så jag ser framemot att testa detta. Är det någon av er som rider detta pass så får ni jättegärna skriva vad ni tyckte i en kommentar eller länka till er blogg om ni utvärderat passet där.
 
Vill ni ha fler sådana här inlägg med fokus på något speciellt? Att lösgöra hästen? Få hästen alert och vaken? Fokus på bjudning? Reglera steget? Kommentera era förslag! Jag har tränat för skickliga tränare (allt ifrån ridskolelärare, till Grand prix ryttare och elitryttare) och har en hel del övningar memorerade och uppskrivna. Både från tränare, hästtidningar, Hippson, andra bloggar med flera. Jag tycker det är viktigt att planera och strukturera upp ridpasset innan man rider för att sedan anpassa det efter dagsformen.
 
Så ös in med förslag om ni vill ta del av lite nya och spännande övningar som ni kanske inte provat förut istället för att trötta ut er med gamla vanliga. Jag älskar själv att läsa sådana här inlägg och lära mig nya övningar. 

Emelie Andersson

Nu ser jag din fina nya header eftersom jag gick in från datorn, så himla fin :)

Väldigt bra övningar! Det blir lätt att de byter sida eftersom man oftast tragglar och tränar i det sämre varvet.

sv: Ja man blir verkligen peppad och sen ska man försöka få till bra bilder på det också :) Kul att du gillade dem, har en hel drös med fler bilder :)

2016-07-26 / 19:38:35
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Tilda

Åh vad din nya header är fin! Verkligen helt fantastisk, inlägget också för den delen <3

2016-07-27 / 15:01:37
URL: http://nouw.com/tildaochmolly
Sofia

Vilka bra övningar.
Sv. Tack för tipset, det är så fint med rosa mular. Synd att det blir såhär ibland. Kram

2016-07-27 / 16:28:10
URL: http://monsterasryttarna.blogg.se
♀ Sara Ben's ♀

Jag har inget häst eller är hästintresserad, men tyckte iaf att inlägget var intressant så fortsätt med sådana ^^

2016-07-28 / 20:30:15
URL: http://SaraBens.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback