Hissar - mina ridstövlar

Beskrivning: Ridstövlarna är av märket Treadstone. Treadstone Ltd är en av dom största tillverkarna av högkvalitativa och innovativa ridsportsprodukter och tillbehör och i enlighet med allt jag någonsin hört om märket så är lädret otroligt mjukt och av fin kvalité. Modellen heter "Italian Fieldboot" och är en kvalitetsstövel i finaste mjukt, italienskt kalvskinn. 
 
 
Design: Designen var det som gjorde att jag föll för denna stövel. Jag var på Stora Rycketofta och såg där stövlarna i mina drömmar. Mitt fokus var aldrig att hitta den populäraste stöveln, den dyraste stöveln, den billigaste stöveln eller den "bästa" stöveln utan jag föll helt enkelt för designen. Stöveln är väldigt klassisk och stilren i vackert svart läder och smakfulla detaljer. Högst upp på skaftet finns en dekorkant i ljusbrunt läder och det är snörat vid vristen.
Passform: Passformen var det som fick mig att verkligen vilja ha stövlarna. Jag förklarade för mina föräldrar att det var ridstövlarna i mina drömmar och vi beslöt oss för att prova stövlarna. Passformen var otroligt bra på mig men dessa stövlar kommer inte passa alla. De är väldigt smala i vaden, något som passade mina tunna ben och som sitter som gjutet idag. Har man något större vader så finns det risk att dessa inte passar.
 
När man beställer dem så brukar det finnas möjlighet att välja skaftvidd och skafthöjd. Jag var inte given denna möjlighet vid köp i butik, men kanske var det också för att de satt så bra över vaden? Passar de inte i butik runt vaden så rekommenderar jag att man mäter sig och beställer från nätet där fler alternativ finns.
 
Höjden på skaftet är i kortaste laget för mig som är 171 cm, alltså - det är inte för kort men hade jag varit några centimeter längre så hade skaftet varit det. Tilläggas ska att jag också har en relativt liten storlek i förhållande till min längd - jag har bara storlek 37 och desto mindre storlek desto kortare skaft. Jag skulle vilja påstå att själva skon är relativt storleksenlig. Jag har oftast storlek 38 i skor med undantag för ett par stycken som jag har i storlek 37. Skon är ganska smal men lite längre, något som passar mina fötter. Vill ni köpa dessa skor och inte har möjlighet att prova på så rekommenderar jag att gå på er vanliga skostorlek.
 
Lädret är otroligt mjukt och följsamt, jag har aldrig upplevt någon typ av skav i dessa skor och de var mjuka redan från början men har bara blivit skönare med tiden.
Storlekstabell. Vid beställning online så går det att välja skostorlek, skafthöjd och skaftvidd.

Hållbarhet och kvalité:
År 2012 fick jag stövlarna men jag använde dem endast på två tävlingar, sommaren efter så använde jag dem när jag var på AW sporthorses men började inte använda dem regelbundet förrän sommaren 2014.
 
Jag har ju minst sagt sparat på dem då jag bara använt dem regelbundet i ca. ett och ett halvt år, men efter ett och ett halvt år så kan ridstövlar vara i otroligt dåligt skick, oavsett hur de har skötts. Mina stövlar har jag ridit i i så väl ösregn som stekhet sol och helt ärligt har jag skött dem otroligt dåligt. De smörjs alldeles för sällan och behandlas inte på ett schysst sätt av mig, tyvärr. Trots detta så ser de alltid som nya ut efter en smörjning, trots att de var både leriga och smutsiga dessförinnan. Jag har, trots långa perioder utan skötsel, aldrig upplevt att de har känts torra eller vid dåligt skick. Läs om hur man sköter sina stövlar här.
 
Sammanfattning: Dessa stövlar ligger på runt 3500kr. Det är inte så dyrt för ett par stövlar men ändå tycker jag att kvalitéen, passformen och designen är fantastisk. De är absolut prisvärda och lagom för mig som mest tränar hemma och än så länge knappt tävlar/tävlar på låg nivå. Givetvis går de inte att jämföra med ett par stövlar för 10.000kr, man får oftast vad man betalar för, men jag tycker att de är värda varenda krona och jag är väldigt tillfredsställd med både hur de ser ut och hur de känns.
 
Vad rider ni i för ridstövlar?

Glöm inte att följa oss på instagram på TeamKullenberg och ställ en fråga i frågestunden nedan för att få en kommentar till din blogg. Kram!
 

jessy

Snygga!

2016-03-15 / 12:42:45
URL: http://jessygunnarsson.com
Karoline

Riktigt snygga! Jag rider inte i ridstövlar, har skor istället :)

2016-03-15 / 13:44:32
URL: http://karoline.me
Annie

Jag rider i ridstövlar för att få ett bra stöd :)

2016-03-15 / 14:23:30
URL: http://anniehorselife.blogg.se/
Erika

Sv. Nej, ännu finns det inget inlägg PM

2016-03-15 / 15:00:36
URL: http://nouw.com/erikaas
Erika

Sv. Nej, jag har inte skrivit något inlägg om vad som skrämde mig men jag kan fixa det snart😉

2016-03-15 / 15:02:11
URL: http://nouw.con/erikaas
Emelie Andersson

Åh vilka snygga! :)

sv: Ja helgen var verkligen supermysig på alla sätt och vis! :)
Nä jag tycker det luktar så himla gott :)

2016-03-15 / 16:13:17
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Tilda

Riktigt snygga!! :)

2016-03-15 / 17:59:32
URL: http://nouw.com/tildaochmolly
jessy

- Ja, tack :D verkligen!

2016-03-15 / 18:19:21
URL: http://jessygunnarsson.com
Tuva Björnwall

gud vilka snygga!! :D

2016-03-15 / 18:49:08
URL: http://nouw.com/tuvabjornwall
Michelle Petersson

Snygga! :D Jag rider i ett par Tretorn Advance och jag ÄLSKAR de! :D

2016-03-16 / 11:43:58
URL: http://michellepetersson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback