Ny vecka - nu kör vi!


En vecka sen Noras vaccination och veterinärbesök har gått och jag är taggad på att fortsätta med hårdare arbete. Om bara en månad så kommer Nora börja hoppas vilket gör mig lite halvt orolig. Missförstå mig inte, jag älskar att hoppa, saken är bara den att jag känner att jag ligger back i min planering efter alla småsår och sådant. Till min tröst har ju september precis bara börjat så jag kan absolut hinna få Nora i form tills oktobers början, det krävs bara bra planering vecka för vecka från min sida, samt att jag håller min plan givetvis. Planering och disciplin helt enkelt!
 
Målet med denna vecka är att ta igen det jag känner vi missat när Nora vilat eller bara gått lugna pass. Veckan kommer lite gå ut på att komma tillbaka på rätt spår och jag kommer därför jobba med styrketräning och liksidighet i både skritt och trav. Nästa vecka kommer jag jobba hårdare i galoppen då jag är "back on track" då men denna vecka känner jag att det blir bäst att mest jogga i galoppen.
 
Så här tänkte jag att resten av veckan skulle se ut:
Onsdag: Styrkepass i skritt och trav. Inspänningar och mycket arbete på volt. Tänkte ha den första övningen i detta passet som utgångspunkt. Avsluta med frisk galopp för att sträcka ut efter hårt arbete.
 
Torsdag: Markarbete med inslag av bommar i volter för att kunna kontrollera vägen, reglera tempot och få arbetet på volt att vara roligare. Uppvärmning för att få henne alert och lösgjord, avslutar med galopp som jag idag vill kunna samla upp och reglera, lägga lite volter etc. 
 
Fredag: Lösgörande pass med massvis av små serpentiner och små volter för att garantera att jag har Nora på bakbenen för att, allt eftersom hon blir mer lösgjord, kunna ta ut bågarna och volterna och ändå ha henne i en fin form. Låter henne först sträcka ut några varv i galoppen men vill sen rida på lite större volter, känna att jag har henne mellan innerskänkeln och yttertygeln utan att hon blir för springig.
 
Lördag: Uteritt. 
Söndag: Skrittar ut på hårt underlag med inspänningar.
 
Hade egentligen velat byta plats på lördagens pass och torsdagens eller fredagens så det blir variation av underlag men har redan bestämt att jag ska rida ut med pappa på lördag och ska iväg på söndagen så hinner inte så mycket mer än att skritta ut. Ser framemot kommande pass!
 
Vill ni hålla koll på hur passen går rekommenderar jag er att följa @TeamKullenberg på instagram. Där skriver jag oftare om ridpassen än vad jag gör här då "dagens ridpass" varje dag, enligt mig, blir lite tjatigt. Försöker mer sammanfatta passen efter några dagar, men på instagram läggs det upp mer aktuellt material. In och kika!

Tilda

Låter som ett grymt upplägg! Jag blir alltid så himla inspererad av dig❤

2016-09-06 / 22:33:10
URL: http://nouw.com/tildakarlsson
Erika

Hoppas alla ridpass blir lyckade och att du får en bra vecka! :D

2016-09-07 / 21:21:53
URL: http://monsterasryttarna.blogg.se
Divorce your horse

Så fin bild!!

2016-09-08 / 09:56:36
URL: http://divorceyourhorse.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback